Full version: Gula pelargoner
mamamaggan
Har idag varit på en dagsresa till Rockdala. Bland deras utbud av många olika pelargoner så jag två gula. Är det någon här som vet om det bara är där de finns ? Har kanske andra handelsträdgårdar också det? Finns det kanske en uppsjö av gula pelargoner? smile.gif
Fenja
Det finns några olika gula pelargoner, de jag kommer på så här rätt upp och ner är: Creamery som är tvåårig och måste förnyas med sticklingar och vildpelargonerna P. elongatum, P. appendiculatum och P. gibbosum. De finns att köpa på andra ställen än Rockdala, exempelvis: Wexthuset, Tornspiran och Pirkum.
Mvh
Fenja
mamamaggan
Tack för svaret smile.gif !

Tyckte att de var läckra och funderar på att skaffa någon/några men törs inte just nu. Har sjutton , visserligen " vanliga", stående på verandan och vet inte riktigt var jag ska ha dem unsure.gif laugh.gif .

Det första min man sa när han hämtade mig vid bussen var " Du har väl inte köpt några pelargoner får jag hoppas???"

Köpte bara ett par fuchsia-sticklingar som tur var rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif wub.gif !!!!!!!!!!!!!
m-l södra halland
Jag vet många, däribland mig själv, som haft samma creamery mer än 2 år, så det stämmer inte riktigt att den alltid är 2-årig.
Bothams surprise finns också- men den är inte så blomvillig och blommar dessutom sent- annars är den gulare i färgen.
P.oblongatum finns också m fl.
P. elongatum är jättelätt att fröså och är man medlem i pelargonsällskapet finns det säkert frö kvar att köpa- den ger ifrån sig mycket frön.
Ett billigare och roligare alternativ kanske?
mvh m-l
mamamaggan
Tack smile.gif wub.gif .

Har läst om pelargonsällskapet tidigare här på odla. Tvekar dock lite eftersom jag inte är ett " riktigt" pelargonfreak. Men det kanske man inte behöver vara?

Det där med fröer gjorde mig mycket intresserad. Gillar att försöka dra upp växterna själv .

smile.gif smile.gif wub.gif
Margith
Nej, Mamamaggan, man behöver inte vara ett riktigt pelargon-freak för att gå med i pelargonsällskapet, man blir det biggrin.gif biggrin.gif
P elongatum ger mycket riktigt ifrån sig massor av frön och är mycket lätt att fröså. Pm:a mig din adress så skickar jag några alldeles färska fröer till dig.
Nog kan vi säkert göra dig till pelargon-freak också tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon