h_p_wiehen

Hej! Jag skulle bli glad om någon kunde identifiera växten som syns på bilderna. Den växer f.n. för fullt i en rabatt i Roslagen. Den är ca 30 cm hög och blommar med brunvioletta klockformade blommor. (V.g. och bortse från kirskålen som växer i nederkanten av bilden.)
Hans Peter
h_p_wiehen
Ja, den bilden blev ju inte speciellt bra. Hur gör man egentligen om man vill visa bilder i forumet?
Hans Peter
Berith
Man gör precis som du har gjort! smile.gif Men välj gärna adressen till den stora bilden istället så är det lättare att se.

Har ingen aning om vad det är för växt wink.gif men förhoppningsvis så får du andra svar.

OBS! att jag tog adressen till den lilla bilden och plockade bort "tb" för att komma åt den stora. Vi har inte tillträde till ditt album! unsure.gif PMa Ingemar så fixar han det!
Sylvia
Den är belladonna, Atropa bella-donna. En gammal, mycket giftig häxört!! Så var försiktig med den!!!
Berith
Aah! ohmy.gif Det hade jag ingen aning om att det var. wink.gif
h_p_wiehen
Tack Berith för instruktionen och Sylvia för svaret. Jag är dock något skeptisk till det senare eftersom jag i den Virtuella floran läser att Belladonnor blommar i juli-augusti. Hur är det med detta tro?
Hans Peter
Jejja
Jag tror att det är Dårört, Scopolia carniolica. Den är också giftig, och blommar april till juni.

Dårört
igl
det är dårört, Scopolia carniolica och som sagt giftig men du ska väl inte äta den laugh.gif
mvh
inger
h_p_wiehen
Bingo! Tack alla för ert intresse och medverkan.
Hans Peter
amaira
Ja visst är det dårört, bedååårande söt - tills man sätter den i munnen.

Eller gör salvor där den ingår, smetar salvan under armarna (där huden är tunn och snabbt går ut i blodet) och sedan med övertygelse flyger kvast till Blåkulla!! laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon