Full version: Folknykterhetens dag!
farbror B
Imorgon är det Kristi Himmelfärdsdagen.
Sedan långt tillbaka i tiden, firar IOGT-NTO m flera organisationer också

FOLKNYKTERHETENS DAG

I vårt land sups det alltmer hejdlöst och alla krafter som kan uppammas, bör också göra det, så att vi kan vända den negativa trenden.

Tänk inte minst på era barn och deras drickande!

Undersökningar har enhälligt visat att de barn som "får smaka hemma" är överrepresenterade i missbrukarstatistiken. (kommer enligt mej av att de som angett "smaka hemma" tillhör familjer där alkoholen flödar ganska fritt för övrigt..)
De som köper ut en sexpack folköl till sina barn tror väl ändå inte att de nöjer sej med ölen när kompisen har svartsprit?

Ni kanske tycker jag är moraltant och att ungdomar måste få "busa färdigt" medans dom är unga, men betänk följande:

Eftersom det mesta som ungdomar dricker är utköpt av andra, så finns det, precis som vid knarkhandel, halvvuxna ungdomar

som tjänar grova pengar på att förse era barn med sprit!!!

Ha det bra!
/ fB
*solis*
FYYYYY för alkohol speciellt för unga människor och S T O R T FYYYYY för folk som köper in sprit till unga människor!!!
amaira
Nä alkohol tillhör inte "livets goda"

att "sätta hjärnan ur spel" för att "ha kul" blink.gif

dessutom är alkoholism en av våra vanligast folksjukdomar
*Felix matte*
Alkohol i måttliga mängder har aldrig varit till men och bara för att en del inte klarar av att hantera alkoholen så betyder det inte att alla ska vara nykterister....det är min åsikt.
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 04-05-2005, 09:53)

att "sätta hjärnan ur spel" för att "ha kul"  :blink:

Beror väl på vad man väljer för sort... ett gott vin till maten tillhör väl livets goda... lika väl som grillad lax tongue.gif biggrin.gif

Fetman är väl lika stor folksjukdom som alkoholism om inte värre och inte vill då jag förbjuda sk "onyttig" mat... det är upp till var och en att välja vad man stoppar i sig.

jag hukar inte för ev "smällar"... ordet är fritt och detta är min åsikt. biggrin.gif
Ewa L
CITAT (Felix matte @ 04-05-2005, 10:46)

att "sätta hjärnan ur spel" för att "ha kul"  blink.gif

Beror väl på vad man väljer för sort... ett gott vin till maten tillhör väl livets goda... lika väl som grillad lax tongue.gif biggrin.gif

Fetman är väl lika stor folksjukdom som alkoholism om inte värre och inte vill då jag förbjuda sk "onyttig" mat... det är upp till var och en att välja vad man stoppar i sig.

jag hukar inte för ev "smällar"... ordet är fritt och detta är min åsikt. biggrin.gif

Här kommer ingen smäll, bara en medhållande klapp. wub.gif
netaave
Guldkant på tillvaron kan väl vara ett gott vin till något gott att äta, och -eller något lite sött och starkt till kaffet.
Reserv

Instämmer till fullo, jag är säker på att en bekant till mig som väger drygt 160 kilo, mår betydligt sämre än vad jag gör när jag tar mig ett glas vin till maten eller en god likör till kaffet. Inte får jag alkoholskador av det lilla intaget, min bekant däremot är "för stor" för att få hjälp av landstinget. Hon måste först banta bort en hel del själv säger dom wink.gif blink.gif Det är just det hon inte kan, hon har mycket dålig karaktär och tröstäter dålig mat och godis.
farbror B

Påpekar igen att vi måste vara uppmärksamma på de skador som alkoholen kan ge, både direkta, som skrumplever mm och indirekta
som förstörda relationer, våld mm.

Jag säjer inte att alla ska vara nykterister!

Säjer bara att vi måste se upp för dom som tjänar pengar på att sälja sprit till barnen!

Säjer också att alla föräldrar måste prata med sina barn om detta med alkohol och vad föräldrarna tycker och vill!
Tystnad i frågan är det enda som är fel!

kristerh
Undrar om inte rökningen är en större "folksjukdom" men det är tydligen ok
undrar varför wink.gif
kanske för att den sjukdomen inte syns på samma sätt och dessutom sprider de som röker sin "pest" till andra.

Nej, farbrorb du är ingen moraltant du är en moralfarbror wink.gif
krister
farbror B

Ja hellre en moralfarbror än helt utan moral...
wink.gif wink.gif
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 04-05-2005, 11:11)
Undrar om inte rökningen är en större "folksjukdom" men det är tydligen ok
undrar varför wink.gif
kanske för att den sjukdomen inte syns på samma sätt och dessutom sprider de som röker sin "pest" till andra.

Nej, farbrorb du är ingen moraltant du är en moralfarbror wink.gif
krister

tror jag också men däremot tycker jag inte det längre är OK...snart träder rökförbud på krogar i kraft och det välkomnar jag trots att jag aldrig går på krog.
kristerh
Farbrorb, jag håller faktisk med dig om att man absolut inte skall langa till barn, förövrigt är jag för ett måttligt drickande, men har absolut inget emot om folk tar sig en rackare då och då, eller vin till maten, det är helt upp till dem.
krister
Virgo
Öl är nyttigt! Vetenskapligt bevisad.
Rödvin likaså!
whiskey är bra mot nästan allt.
Gin o tonic är en jättegod drink.
Snaps till sil o färskpotatis är ett måste!

Synd att ni nykterister inte får uppleva detta.

Ovanstående gäller i måttliga mängder förståss.
wolkenkrabber
CITAT (Virgo @ 04-05-2005, 11:31)
Öl är nyttigt! Vetenskapligt bevisad.
Rödvin likaså!
whiskey är bra mot nästan allt.
Gin o tonic är en jättegod drink.
Snaps till sil o färskpotatis är ett måste!

Synd att ni nykterister inte får uppleva detta.

Ovanstående gäller i måttliga mängder förståss.

nykteriseter kan vissy upleva det, bara o koka skiten o kyla ner detn så kan dem dricka, och oftast tror jag itne folk känar på att "langasprit" till ungdomar det är mer utköp än svartsprit
Bettson
Om folk vill nyttja alkohol utan att det är någon annan till men, så får dom väl göra det .Tar själv gärna ett glas vin till maten på helgen.

Men min attityd till hembränt förändrades drastiskt när jag själv fick barn.

Den allmänna lite humoristiska varianten är att hembränt är skatteplanering.

Nu är det ändå så att ytterst få av oss lyckas få ungdomarna att bli nykterister. De ska ut och pröva i alla fall och det gör de antingen vi vill eller inte. Ska man undgå det så får man faktiskt nästan låsa in dom och det kan man ju inte även om man ibland skulle vilja för att det känns säkrast.

Att det florerar billigt hembränt som säljs utan ålderkontroll gör ju att de får tillgång till sprit lättare.

Att dessutom det hembrända kan vara av ojämn kvalite. Tex vissa sätter en ära i att bränna så stark sprit som möjligt, det gör att det hembrända är en tickande bomb som kan få ungarna alkoholförgiftade. De fattar ju inte att hembränd sprit som håller 50-70% tål man bara hälften så mycket av som systemsprit som håller
32-34%

Ungarna tror ju de klarar sånt här men det gör de inte. Procenträkning har de aldrig varit bra på.
Lite skrämseltaktik får man väl ta till. Alltså så har jag skrämt mina barn till att vara rädda för hembränt pga av att de inte vet vad som finns i flaskan. Kan ju vara träsprit som kan ge både syn och ögonskador.

Alltså hanteringen av hembränt tycker jag är den största farofaktorn för våra ungar. Inte föräldrar som försöker lära sina ungar var gränsen går.

Där alkoholen flädar rikligt, mera rikligt än den borde där finns också den hembrända spriten tillgänglig.

Så om alla vuxna slutade klaga på systemet och höll sig ifrån den hemkörda varianten så skulle våra barn och ungomar vara mycket säkrare.
djingis
CITAT (Reserv @ 04-05-2005, 11:01)

Instämmer till fullo, jag är säker på att en bekant till mig som väger drygt 160 kilo, mår betydligt sämre än vad jag gör när jag tar mig ett glas vin till maten eller en god likör till kaffet. Inte får jag alkoholskador av det lilla intaget, min bekant däremot är "för stor" för att få hjälp av landstinget. Hon måste först banta bort en hel del själv säger dom wink.gif blink.gif Det är just det hon inte kan, hon har mycket dålig karaktär och tröstäter dålig mat och godis.

Nu är det ju så att missbruk kan ju te sig av olika slag och inget är lättare /svårare än det andra.

De eller vi som har missbruksproblem vare sig det gäller alkhol, tabletter, narkotika eller mat - gör det "inte"av den egna "fria" viljan.
Det är ju missbruket som styr och inte personen.

Jag har en kompis på kören som är rund och sa följande när hon berättade att hon hade lämnat sin alkoholiserade man.
" det kan väl hända att jag missbrukar mat- men jag blir iallafall inte elak av det"
farbror B

Kan ju stämma, för mycket mat ger i alla fall sällan våldsamt beteende
smile.gif
mamamaggan
Den som langar till ungdomar ( oavsett vem ) skulle jag bra gärna se bakom lås och bom mad.gif . Har sett en del elände i mina da´r sad.gif .

Men det som berört mig mest är ändå hur vuxna totalt kan tappa alla hämningar. Jobbade på en camping en midsommar en gång. Där fick vi ta hand om en liten kille 9-10 år sådär. Han gick där och grät och när vi frågade varför sa han " Pappa är full och ligger i en buske därborta och sover. Mamma har följt med en annan farbror hem och min syster, som skulle ta hand om mig, har hittat en kille och struntar i mig".

Är ändå mot förbud. Det kan ibland " slå tillbaka " på fel sätt. Bland ungdomar kan det anses tufft att bryta förbudet och titta t ex på hur det var i USA under förbudstiden.

Vet inte hur man ska lösa problemet , för ett stooooooort problem är det, men om man kan komma åt langarna skulle jag vara mycket nöjdare. Barn lider tillräckligt av alkoholens "verkningar" utan att de ska "luras " att själva dricka.
mad.gif mad.gif mad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 04-05-2005, 09:26)
Imorgon är det Kristi Himmelfärdsdagen.
Sedan långt tillbaka i tiden, firar IOGT-NTO m flera organisationer också

FOLKNYKTERHETENS DAG

I vårt land sups det alltmer hejdlöst och alla krafter som kan uppammas, bör också göra det, så att vi kan vända den negativa trenden.

Tänk inte minst på era barn och deras drickande!

Undersökningar har enhälligt visat att de barn som "får smaka hemma" är överrepresenterade i missbrukarstatistiken. (kommer enligt mej av att de som angett "smaka hemma" tillhör familjer där alkoholen flödar ganska fritt för övrigt..)
De som köper ut en sexpack folköl till sina barn tror väl ändå inte att de nöjer sej med ölen när kompisen har svartsprit?

Ni kanske tycker jag är moraltant och att ungdomar måste få "busa färdigt" medans dom är unga, men betänk följande:

Eftersom det mesta som ungdomar dricker är utköpt av andra, så finns det, precis som vid knarkhandel, halvvuxna ungdomar

som tjänar grova pengar på att förse era barn med sprit!!!

Ha det bra!
/ fB

Du har helt rätt inställning farbror B! Hade jag haft barn hade jag varit djupt bekymrad.

Alkoholen ställer till mycket trassel och jag önskar att fler hade samma inställning som du.

Själv dricker jag lite vin men det är i mycket måttliga mängder!

All heder åt dig!
djingis
CITAT (farbror B @ 04-05-2005, 11:56)

Kan ju stämma, för mycket mat ger i alla fall sällan våldsamt beteende
smile.gif

Näpp, då ligger jag ju som bekant är i "paltkoma"
farbror B
Hehe, du pratar alltid som om du var stor som ett hus laugh.gif
djingis
He he, men en liten stuga.
farbror B
CITAT
He he, men en liten stuga.

kul sagt
djingis
Jag var på en föreläsning i augusti-04 där vi var beordrade att lyssna på. Den var så urusel att man hade svårt att hålla sig vaken. Det enda jag kommer ihåg var just vad det hette när man blir trött efter en middag- paltkoma. Ett uttryck från Norrland som jag anvöänder här i Skåneland
Sulawesii
Tja. Inte hjälpte min mammas skrämselpropaganda på mig inte. Inte heller att det inte dracks annat än sparsamt vid högtidliga tillfällen hemma hos oss.
Jag revolterade och söp jag, minsann! Ojojoj......

Jag tror att unga ofta dricker för att de mår dåligt och har dåligt självförtroende.

Sen tycker inte jag heller att man ska låta sina barn dricka hemma. Känns väldigt fel!

Så måste jag ju bara säga att jag är jätteglad över att min son är en datanörd och sitter hemma på kvällarna och spelar och chattar! Kommer att vara väldigt orolig den dag han börjar ränna ute.
Biggan_
Det är så mycket annat elände ungdomarna lättare kan råka ut för när de är berusade. Jag tänker på misshandel, våldtäkter, olyckor i trafiken och en massa annat otyg. Hjälp inte ungdomar att få tag i sprit. Varna dem för hembränt. Visst får dom tag i sprit ändå, men den spriten de blir nekade är ju inte till förtret för dem iallafall. Om alla tänkte så, så skulle mängden sprit de fick tag i vara mindre. Jag tyckte det var skönt när mina flickor (har tre stycken) var vuxna och hade klarat sig bra genom ungdomsåren, men nu börjar det om igen med barnbarnen som man skall vara bekymrad för. wub.gif
Biggan
ejjan
Det har sagts förut - hur många skulle dricka sprit om det inte var alkohol i !!!!

Säger ejjan som har levt med alkoholism på nära håll men som själv ändå inte är nykterist. wink.gif Är väl dum, eller nåt!!!!!!!!!!
hera
När tonåringarna är 18år kan de gå på krogen och dricka precis hur mycket man vill,men på systemet är åldersgränsen 20år .
Varför egentiligen är det olika åldrar på det ?
Är man egentligen mogen att dricka när man är 18 år.

Har tänkt på det, varför har man olika åldersgräns på krogen och systemet huh.gif ,knepig fråga.

Och langning till minderåriga är det dummaste en person skulle kunna göra ,man vet ju aldrig vad som skulle kunna hända , mad.gif
Åsa - Alingsås
Jag hade hoppats (ända tills jag läste Sulawesiis inlägg... wacko.gif unsure.gif ) att det faktum att jag och min man dricker kanske sammanlagt 4 glas vin om året... och då mer för sakens skull än något annat, skulle garantera att våra barn håller sig borta från skiten... rolleyes.gif
Grejen är ju att ingenting med alkohol egentligen smakar gott. Det är ju något man måste lära sig att tycka om, tror jag. Precis som kaffe väldigt sällan är gott första gången man dricker det... Eller cigaretter... Sedan är det väl inte skadligt på något sätt för en vuxen människa att dricka ett glas vin då och då, men det smakar ju så himla illa! blink.gif wacko.gif laugh.gif

MVH, Åsa!
Reserv
CITAT (ejjan @ 04-05-2005, 18:25)
Det har sagts förut - hur många skulle dricka sprit om det inte var alkohol i !!!!

Säger ejjan som har levt med alkoholism på nära håll men som själv ändå inte är nykterist. wink.gif Är väl dum, eller nåt!!!!!!!!!!

Näe, inte dum, det beror på hur du dricker. Super du, ja, då är du dum. Men om du tar dig ett glas vin till maten en drink emellanåt eller en likör till kaffet så är det inget fel i det. Jag är själv uppvuxen med alkoholiserade föräldrar, och månar nog mera om barnen och deras alkoholsyn än mig själv. Jag dricker mycket måttligt och vill helst inte att barnen dricker alls, dom äldsta är 25 och27. Men med dåliga gener och alkoholism i båda föräldrars uppväxt så har barnen taskiga odds. Det är 20 åriga dottern som är den mest livliga av dom alla, vill gärna gå med polarna på krogen, uscha!! Det är inte roligt att vara mor såna kvällar. sad.gif
djingis
och jag dricker inte av den anledningen att jag inte tycker det är gott........

Då får det vara att läppja på en Dumlelikör eller en Amaretto, som räcker en helkväll. Men jag tar lika gärna en kopp kaffe tongue.gif
Susanna
CITAT (djingis @ 04-05-2005, 19:43)
och jag dricker inte av den anledningen att jag inte tycker det är gott........ tongue.gif

Äntligen en person som inte dricker av samma anledning som jag. Jag har aldrig tyckt det varit gott och nu försöker jag inte ens hitta något gott längre. Nöjer mig med saft istället. Fast i tanken kan jag tilltalas av en drink men försöker jag blir den stående i timmar! tongue.gif
Åsa - Alingsås
CITAT
Äntligen en person som inte dricker av samma anledning som jag. Jag har aldrig tyckt det varit gott och nu försöker jag inte ens hitta något gott längre. Nöjer mig med saft istället. Fast i tanken kan jag tilltalas av en drink men försöker jag blir den stående i timmar!

*vinkar* Men det är ju precis så det är! Vad skönt att höra fler som tycker likadant. Jag dricker hellre en cola, hehe. laugh.gif

MVH, Åsa!
netaave
Men jag tycker det är gott om jag får ett glas rödvin av Rioja t.ex.
Jag har ju en 30-åring och en 18-åring och man kan ju inte förbjuda. Vi har försökt föra över våra alkoholvanor på dom, att man dricker vid festliga tillfällen men aldrig någonsin dricker sig berusad. 30-åringen som är en kille gillar mest öl och visst hör jag att han dricker när dom har fest.
18-åringen har precis börjat smaka lite tillsammans med oss då vill hon helst ha cider eller blanda lite vitt vin med cider eller läsk.
Jag tycker det är bättre att dom debuterar med oss än med kompisar på stan.
zaaritha
Jag tycker alla vuxna ansvarar för sitt drickande eller ickedrickande!
Jag har druckit en starköl till maten i kväll o ett glas likör till kaffet. Anser mej inte vara alkoholist eller alkoholberoende, för det!
Och--vad har moral med detta att göra??
Rossi
Hade min man varit hemma ikväll så hade vi nog druckit ett glas vin till maten eftersom det är helg och vi är lediga imorgon. Men nu är han bortrest och jag skulle aldrig, aldrig få för mig att sitta och dricka vin för mig själv. För mig är vindrickandet en social grej och något som förhöjer stämningen. Jag kan ju inte direkt påstå att jag tycker att det är jättegott. Jag måste alltid ha ett glas vatten bredvid när jag dricker vin.

Drinkar kan däremot vara goda men det dricker vi väldigt sällan.

Jag har arbetskamrater (kvinnliga) som ibland korkar upp en flaska vin när de är ensamma hemma men det är totalt främmande för mig.

Lagom är bäst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon