Vi har en jättefin snöbärshäck (den är grannens egentligen) på bakre tomtgränsen. Mot en annan granne har vi en stengärdsgård som tar slut 5 meter före tomtgränsen. Sulle vilja palntera en snabbväxande häck där, mest som "utsynskydd" för hundarna som gillar att skälla på alla som går utanför huset... Gillar ju grannens snöbärshäck och har bestämt mig för att om det blir någon häck på dom där 5 metrarna får det bli snöbär!
Min fråga är då om man kan ta grenar från snöbär och stoppa i jord och vattna. Tar dom sig då?
Har gjort så med en annan sorts häck(mörkgröna små blanka blad som är grå på undersidan och små mörkröda bär på hösten. Häcken växer väldigt sakta). Det fungerade utan att jag behövde vattna ens... Stack bara ner en avklippt gren i ett hål i häcken förra våren, bara på skoj och den har tagit sig bra! Fast det regnade ju en hel del förra året så det kan ju vara därför den inte behövde extra vatten...
Ett annat alternativ är kanske att gräva upp rotskott... men då måste jag ju kolla med grannen först att det är ok, har bett om lov att ansa snöbären på våran sida vilket jag fått lov till.