Full version: "Oh du ljuvliga damm"
Cathie
För några år sedan började jag gräva en damm, efter några år blev den större och så har det fortsatt, men nu är det problem. Efter vintern har jag inte mycket vatten kvar och fiskarna samlas i den djuphåla som tack och lov finns. I fjol gjorde jag en reningshåla enligt beskrivning i Din Trädgård, med småsten och växter ovanpå, men jag utökade den också och nu är det blött utanför den. Alltså leta efter läckor!!! Jag försöker med silikon, tror ni att det fungerar? eller måste man köpa dyrt lim? Det går åt en del. unsure.gif Jag är lite olycklig för jag älskar att sitta och njuta vid dammen.
dammkillen
du kan ju börja med att kolla att din damm håller tätt och då fyller du i vatten i den och ser att den håller vattnet. om den håller kvar vattnet då kan man anta att det är nånstans i anslutning till vattenreningshålan det läker, och då är det vid skarvar eller uppe kring dammdukskanten man kollar efter läckage. då måste man kolla kanten runtom att det inte rinner över. sen måste man kolla skarvar.

eftersom du sett var det är blött då vet man ju egentligen ganska säkert att det är där det läker och då måste du ju gräva upp där. är det pvcduk du har så finns det att köpa lim i dammaffären. jag vet inte vilka alternativ som finns, man kan ju läsa på limförpackningarna i byggaffären eller hobbyaffären om det finns något lim som fungerar till pvc. är det gummiduk du har så finns det en speciell klistertejp att köpa i dammaffären. jag tror märket heter ubbink. sedan har jag läst att det lär fungera att limma gummiduk med jag tror det heter solution, det man lagar gummislangar på cykeldäck och det lär väl finnas att köpa hos cykelhandlaren eller i nån vanlig välsorterade mataffär typ prix som har lite allt möjligt.
är det bara ett litet hål på din duk då lär det inte gå åt mycket lim.

när du limmar måste duken göras ren och vara torr och sedan pressas samman väl så att det blir tätt.

men kolla först att det inte är ett enkelt läckage så att hög nivå på vattnet i anläggningen gör att det rinner över kanten nånstans. då behöver du bara rätta till kanten på dammduken så att vattnet inte rinner över eller sänka vattennivån..
Cathie
Tack för tips! Eftersom jag har utökat dammen flera gånger finns där flera skarvar. Jag försöker leta bland dem också, men dammen har oregelbundna former, så det är en del "knölar" och veck. Har ju sommaren på mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon