martinagson
04-05-2005, 09:07
Ska så lite krasse och luktärt men just nu är det väldigt dåligt med utrymme. Jag äger inget riktigt växthus, vilket jag väldigt gärna skulle vilja göra. Däremot har jag ett litet växthusliknande i med plastöverdrag (köpte billigt på ÖB). Kan jag så fröna i småkrukor och ställa ut dem i låtsasväxthuset. Tänkte om man lindade in krukorna med fiberduk och bonar om lite grann. Vad tror ni? Snälla säg att det går.
Jag vet att jag kan direktså krasse ute lite senare, men vill gärna förså för att det ska komma i gång lite snabbare.
MVH
Martina
Malin Turinna
04-05-2005, 09:29
Jag skulle inte våga lita på frostsäkra nätter än, och det är ju inte i första hand krukorna som fryser, utan groddarna. Har du ingen sval källare eller vind? Då kan du köpa billiga lysrör på bauhaus (ca, 130) och få den ideala förgroningsplatsen! Köp en timer för en 50-lapp så slipper du ränna och tända och släcka i ottan och sent på kvällen (de ska ha ljus från ca. 4-21.30, lite längra än dagsljus) Häng lysrören max 1 dm från plantorna.
Jag har gjort så i år och är helnöjd!
Usch, jag borde jobba, inte sitta och snacka i forumet, men det är ju beroendeframkallande!
Hälsar Malin
martinagson
04-05-2005, 14:18
jag har ett uteförråd som vi isolerade förra året. Det håller mellan 5-10 grader. Tyvärr finns det inga fönster men de kan kanske stå där på nätterna och ute på dagarna. Det kanske räcker med ett lysrör för att de ska få tillräckligt med ljus. Måste lysrörsljuset kompletteras med dagsljus?