pialotta

Va´tjatig hon é, den där Pialotta, vet hon ingenting eller? wacko.gif

Den här rosen är liten, kanske 2 cm, blommar i klasar, bladen är små.
Går det att se på bilden vad det kan vara?
kerstin z5-6
Det kan vara flera , men en art ser det ut som -bättre bilder på taggar stam o blad skulle göra det lättare :9
men än så länge gissar jag på att det kan vara
Rosa dumalis (Nyponros)smile.gif men det är bara en vild gissning ..
pialotta
Men blommar inte nyponrosen som solitärer och ganska stora blommor?
Kanske jag skall ge mig till tåls tills bladen och knopparna har kommit...
kerstin z5-6
Länk från roslistan Dumalis växtsätt o blommning
kan även vara R canina -ett vanligt underlag som ibland tar över

R Canina
pialotta
Det är definitivt inte någon av dem, sådana har jag.
Den jag undrar över har små små blommor som växer tillsammans som i en klase.
kerstin z5-6
Rosa Multiflora, japansk klätterros
också vanligt underlag -många rapporterar rosa blom även om de vanligast är vita -Blommar tidigt -juni -småbladig , taggig , blommorna sitter i klasrar och är 2-3 cm
noranettan
Rosenposten
Hejsan....jag tycker den liknar någon myskros. Kika gärna in på Rosenpostens hemsida (vet inte om jag har länkat rätt), kanske hittar du någon som liknar din. rolleyes.gif Anette
pialotta
Ja, jag har letat igenom varenda bild på Rosenposten och fått fram Kerstins förslag, Rosa multiflora som tänkbart! Euphrosyne, klätterros och Ballerina, moschataros noterades också som "kandidater".

Nu skall jag till bibban för att låna en rosbok och sen väntar jag ivrigt på att alla mina rosbuskar skall gå i knopp och få blad så att de kan identifieras.

men den här Rosa multifloran är favoriten, det finns också en vacker vit ros med svarta knoppar och den som jag kallar Bondros (en pimpinell?) som bara blommar väldigt kort i juni.

Vad heter myskros på danska?
Sommartorparn
CITAT (pialotta @ 06-05-2005, 13:42)
men den här Rosa multifloran är favoriten, det finns också en vacker vit ros med svarta knoppar och den som jag kallar Bondros (en pimpinell?) som bara blommar väldigt kort i juni.

Kan det vara den som kallas för Finlands vita ros?

http://www.juniper.se/rosor/pimpinell.htm
kerstin z5-6
nej det är helt omöjligt -rosorna på Finlands vita , är långt över 2 cm stora ...

Moschata heter myskrosor-med ett annat namn -brukar finnas i uppdelningen av rostyper -även så på RP
Sommartorparn
Hon frågade om en vacker vit ros med svarta knoppar som bara blommar helt kort i juni, möjligtvis en pimpinell..... Det var den frågan jag svarade på.
wacko.gif
kerstin z5-6
laugh.gif ok-den KAn den vara smile.gif
pialotta
CITAT (pialotta @ 06-05-2005, 13:42)

det var två olika vita jag pratar om, den ena är pimpinellan Finlands vita ros, tack för det Sommartorparn, vilka vackra bilder! "Min" buske är också jättestor och blommar ack så kort

och den där andra jag skrev om (ganska stor, enkel med gult i mitten - det kanske alla har?- om jag minns rätt) har svarta NYPON, inte knoppar, förlåt felsägningen!

Å vad jag längtar efter färg och doft utomhus. Det är så dystert på vintern, inget fågeltjatter, inga lukter, inga färger...
Sommartorparn
Svarta nypon tyder på Pimpinell.
Om den är vit och enkel kanske det är den rena arten. Men det finns andra också. Om du går in här och tittar bland pimpinellrosorna så hittar du kanske någon som liknar.

rosor per grupp
pialotta
OJ vilken länk! tar det sen
rolleyes.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon