Eminor
Vi satte ett nytt plommonträd i höstas, ett Opal, och på etiketten stod det att det var härdigt till zon 4, där vi bor.

Eftersom vi köpte trädet på Plantagen så är jag inte riktigt säker på om den här zonangivelsen stämmer, jag tycker att de brukar "ta i" lite med sina zoner, och jag såg att i faktabladen från SLU står härdigheten på Opal bara till zon 2!

Mitt träd verkar ha klarat sin första vinter bra, men nu undrar jag: Ni som har Opalträd, i vilken zon står de, och hur brukar de klara vintern?
Annika Ljunggren
Vi har Opal och bor i zon 4.

Trädet klarar vintern utmärkt här och ger massor av goda plommon! biggrin.gif wub.gif
kerstin z5-6
Finns i z5 biggrin.gif
zaaritha
Bär frukt i zon 4 --i alla fall..............
Kjell_Zon4
Jag har Opal utanför Uppsala det bär mycket frukt varje år .Jag har även Viktoria som ska vara lite sämre med härdigheten men det går bra det med. Vad jag förstår så är den kritiska perioden vid mars månad när det börjar sava, om det fryser då så kan det skadas, men det kanske är någon annan som kan bättre

Mvh

Kjell
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon