Malin Turinna
04-05-2005, 09:40
Jag har inte sett dem varken som fröer eller plantor, Hur får man tag i dem?
Jag tycker de är vackra och inbillar mig att de kan vara rådjurssäkra? Har hört att Vänderot luktar illa?
Annars vet jag inte mycket om dem, för och nackdelar, växtbetingelser, lätta eller svåra?
Kan någon berätta?
Undrar Malin
Vänderot växer ofta i våtmarker och har en mycket karaktäristisk doft. I norrland där jag växte upp satte man ofta buketter på utedassen... men jag är inte säker på att det gjorde saken bättre!
Här kan du läsa mera om den. Får du inte tag på den kan jag gå ner till badplatsen här och gräva upp en rot åt dig, men kolla på
Impecta jag gissar att de har fröer.
Akejrutan får någon som vet mera berätta om.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
04-05-2005, 10:08
Aklejrutan -Thalictrum aquilegifolium är en trevlig försommarblommande perenn som är härdig och har vackert bladverk -finns i olika lilarosa toner samt vitt
Går bra att så , väldigt liten år ett
Vi har massor av vänderot i vår trädgård. De växer i halvskugga under äppelträd, och sprider sig mha utlöpare. De blir riktigt höga, ca 1 m blommor, och är fina tycker jag. Vi har ganska sandig o väldränerad jord, och antagligen är den någorlunda näringsrik, för det växer brännässlor där också. Zon 4.
Härdigheten lär nog inte vara ett problem så länge det är väldränerat. Valeriana är ju en vild växt, och växer bla i mängder vid kusten i Söderhamnstrakten, och jag har sett den på flera ställen i norra Uppland också.
Vi har massor av rådjur i trädgården, och valerianorna verkar INTE vara populära!
I år har jag satt ett ex i kruka på trappan eftersom de har så fina blad, får se hur det går.
Katter kan bli lika förälskade i vänderot som i kattmynta, så räkna med att en och annan kan slå sig till ro där.
Mvh
Fenja