Full version: Potatis på balkong?
Elin80
Hej!

Har försökt läsa lite om hur man ska göra för att odla potatis på balkong, men hittar olika sätt hela tiden. Så, snälla, hjälp mig! Beskriv helst in i minsta detalj hur jag ska bära mig åt, för jag är total nybörjare på allt vad odling heter!

/Elin
yla
lägg en potatis i hinken me lite jord över
( Täck potatisen precis)
de ska vara grodd på den
o så då blasten kommer upp så att du kan så fyller du på med jord vartefter så att du till slut har en hel hink me jord o potatis blasten såklart ovanför
sen e de bara att vänta på att den blommar då ska den förhoppnings vis vara klar o du kan gräva upp massor me härlig färsk potatis rolleyes.gif
lycka till
*Felix matte*
Precis så odlade vi i tre hinkar i fjol.... väntade ett tag efter blomningen innan vi skördade... mums med färskpotatis tongue.gif
bikiv
Har 6 hinkar på balkongen sedan ca. 3 veckor. Första veckan fick dom stå inne men när blasten började visa sig flyttade vi ut hinkarna. Vi har fat under så att inte grannarna ska klaga på att det rinner "dräneringsvatten". .. Här har det ju varit ganska kallt på nätterna och då passar faten som lock över hinkarna för att skydda blasten mot frost. Vi har fyllt på jord ett par ggr. Potatisen är en X-a tidig sort, kommer inte ihåg namnet... och hade fina groddar efter ett par veckors förgroning då vi satte ner dem.

Räknar med att ha egen färsk potatis till midsommar för 6 personer!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon