Full version: planteringsförslag?
Frida Sandman
Jag har turen att ha fått tag i en gigantisk fyrkantig blomlåda, den mäter mellan två och tre meter på varje sida.
Nu undrar jag om man kan få tips på plantering i denna? Funderar på rosa toner, något romantiskt med ölite höjdskillnader och så. Kan man plantera perenna växter eller fryser de på vintern? Bild kommer ev. senare.

Edit: bor i zon 6-7 om någon föreslår någon perenn wub.gif
kerstin z5-6
Hur ser den ut undertill -står den på marken -? På ben ?
Höjd ?
är det en blomlåda-på ben -fungarar bara anueller dvs sommarblommor -om den däremot står på backen o är ca 50 hög kan perenner gå bra
Frida Sandman
Ojsan laugh.gif
Glömde visst den viktiga "detaljen".

Den är 60-70 cm hög, saknar ben och även botten, det blir alltså som en slags upphöjd odlingsbänk av det hela?

Har pioner, lupiner, aklejor, rosenkrage, röllika osv som är rosa, funderar på att flytta dem ut till den här lådan, och så komplettera med sommarblommor för att få lite mer färg på det hela, inte bara bladverk rolleyes.gif
Funderar på om Höstsilverax (den "svarta" varianten) passar färgmässigt med rosa? Älskar nämligen den varianten wub.gif

Har du fler förslag? Jag har säkerligen fler rosablommare, men kommer inte ihåg alla förrns jag kikat i rabatterna blink.gif wacko.gif
kerstin z5-6
Du kan ha vad du vill i perennväg -de kommer att tina fort o överleva bättre
Har du lust kan du titta i mitt perennalbum -jag bor ju i 5-6 o det mesta jag har passar ju hos dej med -i 6-7 laugh.gif
Du kommer att bli nöjd med den planteringen
Cimicifugan passar exellent tex smile.gif
Frida Sandman
Har idag rensat lite gamalt gräs/torkad växtlighet från rabatten, sett efter vad jag egentligen hade för växter i rabatten. Jisses, nu såg jag att trots storleken kommer nog den nya planteringen att bli för liten snabbt *hehe*

Kikar i ditt album, ser spännande ut! Lovar foton efter planteringen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon