Filleville
04-05-2005, 16:33
Hej!
Har köpt en påse frö av röd mangold som jag tänkte så nu. Men den liknar ju inte den lilla späda mangolden som vi köper i affären och som vi i vår familj har som sallad.
Vet ni vad det är för skillnad, om det är någon. Eller ska man plocka bladen när dom är så små? Blir lite osäker....
Är det sån mangold jag sådde ifjol, så blir det som stjälkar, ungefär som stjälkselleri. Kan användas i massor av goda soppor, grytor och pajer.
Det går dock att använda bladen med.
Åsa, mälardalen zon 2
04-05-2005, 17:47
Vet inte riktigt vart du bor men kanske ska du vänta lite med sådden alt. så lite nu och mera senare. Är det lite för kallt i marken när man sår mangold brukar den gå upp i stock ganska snart, gå upp i stock innebär att den slutar bilda blad och satsar all energi på blommor och frön istället. Den röda sorten (ruby chard = rhubarb chard) som säljs i handeln brukar vara lite extra benägen att gå upp i blom.
(I vanliga fall blommar inte mangold förren efter vintern, vissa sorter övervintrar t.o.m på många håll i sverige, jag har fullt med gröna spetsmangoldblad som växer i landet och det är förra årets sådd)
Filleville
04-05-2005, 21:47
Hej igen...
Jo, det är Rhubard Chard jag köpte. Tänkte så den i pallkrage men kan vänta ett tag till. Jag bor ca 3 mil norr om Karlstad och jag räknar med att det är ungefär zon 4 här uppe. Om det har någon betydelse.
Men vad är det för sort mangold man hittar i Icas sortiment?
timjantove
04-05-2005, 23:01
Mangold växer bättre ju mera du skördar. Lämna bara två-tre av de innersta bladen kvar. Vill du ha späd mangold så kan du skrda ofta men du får mera mat om bladen får veckla ut sig ordentligt först.
Mangold kan man använda istället för spenat och kan varieras mycket. I paj, gör soppa på den, stuvning, späd i sallad, i lasagne mm
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2005, 08:49
CITAT (Filleville @ 04-05-2005, 22:47)
Hej igen...
Jo, det är Rhubard Chard jag köpte. Tänkte så den i pallkrage men kan vänta ett tag till. Jag bor ca 3 mil norr om Karlstad och jag räknar med att det är ungefär zon 4 här uppe. Om det har någon betydelse.
Men vad är det för sort mangold man hittar i Icas sortiment?
Om det är röda blad och små primörblad så gissar jag att det är Ruby chard= rhubarb chard som finns på ICA också. Många av de här primörerna odlas i jordbäddar i växthus så där behöver man inte oroa sig för stocklöpning p.g.a kall jord.
Filleville
06-05-2005, 20:35
Hej...
Och tack för svaren, det blir nog sådd inom en snar framtid och sen är det bara att vänta in resultatet.
Ska bli spännande!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.