Ann i Göteborg
Den tolv meter höga cypressen föll åt lite fel håll - det sju år gamla
plommonträdet (vår bröllopspresent !! sad.gif ) är nu fläkskadat här och var. Toppen är av och stammen uppfläkt.

Grenar som trots detta fortfarande satt fast har vi bundit upp och om - buntband, rep, stark tejp - det som fanns att tillgå. Kan man få dem att växa fast igen?

Hur går jag tillväga för att rädda detta Jubileum-plommon? Snälla, säg inte att det är hopplöst...
Uppbindingsmaterial/metod, vax runt fläkskadorna ?? sad.gif
Cilla
Det är svårt att få grenar att växa samman igen efter fläkning, men man kan absolut försöka.

Om en del av grenen fortfarande sitter fast med bark och ved, kommer merparten av näringsförsörjningen att gå i den del av grenen som fortfarande sitter kvar.

Om grenen är relativt tunn, 2-4 cm eller så, om fläkningarna är fransiga och därför svåra att foga samman, kan man försöka att snitta dem helt plana som vid en läggymp. Det osm fortfarande istter fast ska man inte röra. Detta är mycket svårt, kräver rakbladsvass kniv, massa tålamod och att man inte rör snittytorna innan man fogar ihop dem. Jag har inte lyckats med grova grenar, men det säger inte att det kan gå att hjälpligt få den avbrutna grenen att överleva ett tag till.

Man kan tänka ungefär som med en människas brutna ben - foga samman i så riktig position som möjligt, täta som ni gjort med band så att ytorna ligger så tätt som möjligt och spjälka med extrapinne så att er ihopsnörning inte behöver vara bärande och därmed strypa grenen. Ytterligare man kan göra är att täta med ympvax eller lacbalsam som vid en ymp. Hållbart i längden blir det inte, men det kan vara en bra nödvariant medan man ser till att trädet får nya grenar som gör att man så småningom kan ta bort dessa avbrutna.

Ett sju år gammalt plommonträd har lång framtid och möjlighet att utveckla nya grenar. Om de grenar som veks och skadades inte lever under sommaren kan du i juli-augusti ta bort dem med skarpa snitt strax utanför grenkragen, och antingen sedan vänta på att trädet ger dig nya grenar, eller ympa in nya nästa vårvinter.

Man kan också stimulera nytillväxt med halvmånesnitt (jag har inte gjort det på stenfrukt men väl på kärnfrukt), och man kan ympa in nya grenar (detta fungerar på plommon). Kanske kan man med hjälp av bryggympar också hjälpa till med näringsförsörjning och läkning om skadorna hindrar näringsflöde från ett parti till ett annat.

I sensommar, juli-augusti, kan du hjälpa trädets läkning i toppen som gått helt av genom att göra ett skarpt sågsnitt ovanför en sidogren. Hur allvarlig fläkningarna är måste man se. En hel del kan ett ungt träd läka, men det beror på hur det ser ut.

Den åtgärd som ger trädet bäst välbehövlig energi är att ta bort grässvålen/markbeväxtningen runt trädet ända ut till krongrenarnas spets (dropplinjen). Lägg kompost eller väl brunnen gödsel där. Så ger du mer syre och näring till rötterna.

Sätt gärna in digitalbilder här så kan vi vara fler som spånar och hjälpa dig att visa hur du ska lägga snitten för att hjälpa trädet på bästa sätt.

Symboliskt kan man kanske se det som att många äktenskap får sig ett par rejäla törnar, men att de också överlever en hel del...
Ann i Göteborg
Cilla, tack!

Det var en hel del trösterika ord du försåg mig med. Jag skall definitivt försöka på alla tänkbara sätt, framför allt skall grässvålen bort om inte imorgon så nästa vecka. En digitalkamera hoppas jag kunna låna imorgon och då blir det bilder att studera. Tack o lov för detta forum!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon