Full version: ogräsfrön
AnnaMaria
Hej sommartorparn!
Det var just med tanke på ogräset jag kom på att jag kunde lägga komposten på gräsmattan. Jag har ju ingen aning om vad den innehåller. Med tanke på hur resten ser ut här omkring har jag listat ut att föregående ägare inte hade en susning om trädgård... Därför vill jag absolut inte använda komposten i rabatterna jag ska anlägga. I gräsmattan däremot tänkte jag att ogräs kommer att klippas ned regelbundet. Det finns inga rotdelar i komposten (de har jag tagit bort) men jag gissar ju på tistelfrö och sånt. Maskrosor finns det redan så mycket i gräsmattan att 1000 mer eller mindre spelar ingen roll...

Jag vill ju inte gärna slänga bort komposten. Andra användningsförslag mottages tacksamt.

Maria
Sommartorparn
Om du har en gräsmatta där det inte stör så mycket med ytterligare ogräs så gör det ju inget. Vissa ogräs klarar ju klippning ganska bra, exempelvis maskros, grodblad, etc......

Jag tycker själv det är svårt att hitta användningsområden till min ogräsfröiga kompost. Lägger den runt nyplanterade buskar och har ett fasligt sjå med ogräsrensningen. Kanske man ska göra en kompost-träda där man brer ut det hela och går och hackar regelbundet under en säsong? Ibland får jag rådet att inte lägga ogräs i komposten, men då skulle jag inte ha något kvar att kompostera.....
wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon