Full version: rödbladiga perenner
petraritzen
Hejsan!

Jag skulle vilja få namn på högre rödbladiga perenner som är lätta att få tag i!

Med vänliga hälsningar

Petra från Umeå
kerstin z5-6
Heuchera -finns i alla nyanser från rödsvart till klarare rött
Buskar som är små o passar i rabatt -berberis -den vanliga röda samt sorten roseglow

den snyggaste av alla är nog silverax Cimicifuga racemosa "sorten Brunette"
En stor fin planta
här ser du några olika heuchera -Alunrot smile.gif
petraritzen
Cimicifuga, är det silverax? Trivs den i halvskugga, när blommar den och hur hög är själva bladverket?

Du har ingen bild?

Tack på förhand Petra
kerstin z5-6

Den blir minst 60 i omkrets o dryga metern hög -blommar sent hos oss i september, men bladen är grejen- nästan svart sammet ..
Välkommen hit förresten smile.gif
Höstsilverax
petraritzen
Tack snälla, är det "brunette på bilden? Undrar eftersom hortogreen har denna växt men där står det att blommorna är vita?

Petra

2 på
Louise i Göteborg
Blommorna är vita det är bara bladen som är röda. Min blommar också sent, tros "bättre" zon.
Tesa
Jag gillar också rödbladigt...men det står ganska still i huvet för jag kommer nästan inte på några
Penstemon "Huskers red"
Guldlysing "Firecracker"
Trädgårdsnäva "Espresso"
Sen finns det spetsmössor Tiarella med olika bladfärger också...bl.a..
kerstin z5-6
Blommorna på bilden ÄR väl vita ?? blink.gif Men bilden är lite mörk .. ja det är brunette ..
Exotic
Här är en läckerbit till höger i bild ..mörka mörklila blad med den fräna klara röda blomman rolleyes.gif
Tyvärr kan jag inte namnet men jag hoppas någon här kan hjälpa till med den lilla saken ...jag har missat att skriva upp namnet..
BjursBerit
En till som finns som är rödbladig är Lychnis arkwrightii vesuvius,Rödbladig Praktklätt. Sen finns det rödbladiga sedum men kommer inte på just nu sortnamnet, plantago major, rödbladigt groblad ( en fröspridare). biggrin.gif
Tesa
Exotics bild är nog en Lobelia speciosa FAN SCARLET...,har en sån ju...

Sen finns det ju rödbladiga dahlior...Bishop of Llandaff och Bishops children...
Rödkvanne Angelica gigas...dock bara 2-årig
Sen som sagt sedum...Matrona är lite rödbladig..Black emperor nästan svart..så finns Purple emperor också...
Och bronsrodgersia finns ju också ju..
och foeniculum vulgare "Smokey" bronsfänkål...går att övervintra svalt och mörkt
och purpursalvia finns det ju...
få se om det dyker upp mer i huvvet sen... rolleyes.gif
Exotic
CITAT (Tesa @ 05-05-2005, 12:16)
Exotics bild är nog en Lobelia speciosa FAN SCARLET...,har en sån ju...

Sen finns det ju rödbladiga dahlior...Bishop of Llandaff och Bishops children...
Rödkvanne Angelica gigas...dock bara 2-årig
Sen som sagt sedum...Matrona är lite rödbladig..Black emperor nästan svart..så finns Purple emperor också...
Och bronsrodgersia finns ju också ju..
och foeniculum vulgare "Smokey" bronsfänkål...går att övervintra svalt och mörkt
och purpursalvia finns det ju...
få se om det dyker upp mer i huvvet sen... rolleyes.gif

Tack Tesa rolleyes.gif
Nu när du skrev Lobelia så plingade det till en liten klocka ..men nu är det dock nerskrivet laugh.gif smile.gif
Sulawesii
Oh, en sån Lobelia vill jag ha! Guuud vad vacker den är! Oh! Vilket otroligt habegär jag fick..... blink.gif wacko.gif

Har du köpt den som planta eller frösått den, Exotic? Hur gammal är den på bilden? Om man kan hitta den som frö, är det då för sent att så den nu?
Exotic
CITAT (Sulawesii @ 06-05-2005, 09:02)
Oh, en sån Lobelia vill jag ha! Guuud vad vacker den är! Oh! Vilket otroligt habegär jag fick..... blink.gif wacko.gif

Har du köpt den som planta eller frösått den, Exotic? Hur gammal är den på bilden? Om man kan hitta den som frö, är det då för sent att så den nu?

Jag köpte den förra sommaren och den var sissåådär i den storleken...
det ända är att jag inte vet om den har klart sig...är inte helt på det klara var den exakt stod i rabatten ...men jag tror och hoppas för
fränare färg kombi får man leta efter..
'
Lycka till på jakten efter den. smile.gif rolleyes.gif
MB1965
Jag har en Lobelia (hybrid) som ser ut som den ungefär. Den har kommit upp - kunde se den titta upp för kanke 2 veckor sedan. Klarar zon 2 - men gå¨r bra med täckning här.
Exotic
Min har klarat sig nu när jag tittade lite närmare såg dem mörk bladen och jag har inte täckt nått rolleyes.gif
Jag bor i zon 2 smile.gif
Elizabeth
En marktäckare Ajuga reptans Burgundy Glow (Brokbladig revsuga).

Inte rödbladig är den egentligen, mer plommonfärgad, lite cerise, burgundy och som sagt brokbladig , mycket dekorativ!
Diabolique
Japansk blodlönn är det första jag tänker på...
Så vackra! rolleyes.gif
En sådan vill jag ha på balkongen...

Japanskt blodgräs är också vackert, men det har tydligen dålig härdihet.

Info från odla om Japanskt blodgräs
MB1965
Blodlönnen är fin. Det står två spdana härutanför:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon