HönaBöna
Har en tråkig garageuppfart kantad av en slipersmur ca 1 m hög. Har grävt ur denna och fyllt i med kompostjord (köpt från kommunen). Skulle gärna vilja ha rabatt förslag !!
Bor i zon 4, läget är något blåsigt men soligt hela dagen. Har funderat på en roshäck, skulle tycka att Westerland med sin härliga orange färg skulle vara snyggt, men trivs den i blåsigt zon 4 ?
Någon kantväxt som kan hänga ner från sliperskanten kanske..."Vintergröna" kan det vara bra ?

Tack på förhand alla trädgårdskunniga...
kerstin z5-6
Tveksamt om den klarar det och är tillfrredställande -den går i z4 men kan frysa ner en hel del -det kanske man inte vill med häckar??
Skulle hellre statsa på
Therese Bugnet -rosa
Louis Bugnet -vit
Wasagaming -rosa
Agnes -gul -kanske skulle vara bäst om du vill ha en varm färg -alla är rugosahybrider o kommer inte att göra dig besiken -sätt Westenland i eget majestänt på varm skyddad plats i stället
smile.gif
Hälsar K
HönaBöna
Tack för tipset ! Jag är dock lite inkörd på orange roshäck... Vad tros om "Feuerwerk" ?? , hittade den nyss här på nätet
kerstin z5-6
Som ovan .. hur hög ska häcken vara ? Det kan gå du får testa o meddela
Du kanske har en snäll z4
Jag har beställt några orangeaprikosa från usa men inte testat de sorterna själv ännu -så där är det för tidigt att säja något
Morden fireglow är orangeröd men blir brara en meter max
Kajsa
Har tre Westerland i zon 4 men den fungerar inte som häck, den fryser ner till 10 - 20 cm efter vintern och sedan är den vackrast senare av sommaren och hösten, då går den upp 1.5 m.
HönaBöna
Morden Fireglow får det bli !!
Nivån på rabatten är ca 1 m över garageuppfarten så det gör inget att häcken inte blir högre än 1 m.

Har fyllt upp rabatten med 50 cm komostjord. Bör kanske blanda i gödsel. Har tillgång till välbrunnen hästgödsel. Rabatten är 10 meter lång, hur tätt ska jag sätta plantorna ? Andra planteringstips ?

Är så sugen på att plantera min roshäck.. lovar att lägga in bilder sedan !!
kerstin z5-6
De tar ett tag innan de blir en meter i omkrets -beror på kassan ....smile.gif
Finns ju fina sällskap att sätta vid fötterna -Själv har jag aldrig rosor helt solo -men det är en smaksak
en ros / meter minst -men det ser ynligt ut i början då smile.gif

tongue.gif
HönaBöna
Nu har jag beställt 9 st (8 m rabatt) Morden Fireglow från Flora Danica ! På plantskolan såg de ut som frågetecken när jag frågade efter denna rosen så jag tänkte att det är nog bäst att beställa den på nätet !!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska plantera tillsammans med den...Skulle som sagt vara snyggt med nåt som hänger över kanten på rabatten. Murgröna klarar sig kanske inte i Zon 4 ?? Vad finns det mer som är lite marktäckande och slingrande ?
rolleyes.gif
jegi
Murgröna kan du ha som marktäckare i zon 4. Välj förslagsvis baltica som är lite härdigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon