|
Helen i Skåne
04-11-2002, 09:28
Plockade frön från mina buskpioner i slutet av sommaren. Stoppade ner dessa i kruka som jag har ställt utomhus. Ska de stå ute hela vintern för att få en frostknäpp? Vissa frön måste väl frysa för att börja gro? Eller ska jag ta in dem i kalla rummet? Helen i Skåne
Helen i Piteå Zon 5
04-11-2002, 10:43
Hej Helen! Jag har själv stoppat ner pionfrön i en kruka, som jag sedan har satt ut i min låda där jag samlar frösådder. En god vän sa att man kunnde få vänta i 2 år innan det grodde, men den som väntar på något gott...... Alltså, låt krukan vara ute, passa på vår och sommar så den inte torkar ut. Lycka till! Helen i Piteå
Är absolut ingen pionexpert - men jag fick en frösådd pionplanta av en god vän förra sommaren. Det stod i en liten lerkruka, som jag tror att han hade förvarat inne i en kolonistuga under vintern - alltså väldigt svalt, men inte utomhus. Då jag fick den var den mellan 5-10 cm hög, den överlevde förra vintern utomhus på friland i upphöjd bädd. Och i sommar har den säkert blivit 2 cm högre. De växer inte fort! Så ha tålamod. Han sa att det hade tagit enormt lång tid innan fröet grodde....
Helen i Skåne
06-11-2002, 13:24
Tack för tipsen! Jag ska dutta lite extra med krukan. Har väl inga planer på att driva upp pioner från frö i någon större skala, men det kan ju vara roligt att se om det går.
Helen i Skåne
Jag brukar också ta vara på frö från pioner och har fått några nya plantor som dessvärre inte blommat ännu. Eljest plockar jag frö från allehanda träd och buskar och experimenterar med det mesta. Jag har lyckats med valnöt, svart valnöt, äkta kastanje (Castanea sativa) som numera ger moget frö årligen, med sibirisk ärtbuske (Caragana) mm. Hela min 50 m långa caraganahäck är uppdragen ur frö och har inte kostat mig en enda krona. Bara lite jobb. Efter mina semesterresor brukar jag sätta frö från de mest underliga plantor, så jag har glansbuske, johannesbrödsträd, ricinbuske, granatäpple och en massa annat kul. I flera års tid hade jag mandelträd utomhus, men dessvärre kom det tydligen en lite för sträng vinter så träden dog. Det är kul att experimentera.
jag hittade plötsligt en pion i min trädgård,Som jag tog hand om o efter ett par år så blommade den o nu kommer det en blomma varje år o jag är såå stolt,Jag antar att den kommit som ett frö på något sätt eftersom jag har haft tomten o varit där sedan barnsben o det aldrig funnits någon pion förr visst är sådant kul,den hde alltså klarat sej alldeles själv ,dom gör ju det frön som kommer någorlunda rätt,det gäller väl att inte ha fröt nånstans där man rensar bort det
Louise i Göteborg
11-11-2002, 13:04
Hej hopp Detta, oldwolfie, är en underbart sedelärande berättelse om faran med att rensa för mycket  Tänk vad världen hade gått miste om ifall alla rensade allting. Massor av vad vi nu odlar är ursprungligen sådana spontanhybrider
Helen i Skåne
12-11-2002, 12:09
CITAT (ulf @ 08-11-2002, 08:42) Jag har lyckats med valnöt, svart valnöt, äkta kastanje (Castanea sativa) som numera ger moget frö årligen, med sibirisk ärtbuske (Caragana) mm. Hela min 50 m långa caraganahäck är uppdragen ur frö och har inte kostat mig en enda krona. Bara lite jobb. Efter mina semesterresor brukar jag sätta frö från de mest underliga plantor, så jag har glansbuske, johannesbrödsträd, ricinbuske, granatäpple och en massa annat kul. Milde tid Ulf! Jisses vad sådana som du imponerar på mig!!! Jag är inte i närheten av den sortens tålamod och energi. Men vad jag önskar att jag kunde! Så många träd och så många roliga sorter! Jag blir RÖDav avund! Har du ingen hemsida eller några bilder att lägga ut så att man kan få se? Skulle vara jätteroligt! Jag antar att jag får nöja mig med att det kanske, någon gång, blir en lite pion av mitt frö
Helen i Skåne
Berit J
18-11-2002, 11:44
Det finns ett sätt att snabba på Pionfrön som jag tänker prova i år. Det är i korthet: varmt 3 månader, kallt (kylskåp) 3 månader, sedan varmt igen och då skall första bladet komma. Pioner gror tydligen första sommaren men behöver sedan en kallperiod innan bladen kommer. Mvh Berit J
CITAT (ulf @ 08-11-2002, 09:42) Jag brukar också ta vara på frö från pioner och har fått några nya plantor som dessvärre inte blommat ännu. Eljest plockar jag frö från allehanda träd och buskar och experimenterar med det mesta. Jag har lyckats med valnöt, svart valnöt, äkta kastanje (Castanea sativa) som numera ger moget frö årligen, med sibirisk ärtbuske (Caragana) mm. Hela min 50 m långa caraganahäck är uppdragen ur frö och har inte kostat mig en enda krona. Bara lite jobb. Efter mina semesterresor brukar jag sätta frö från de mest underliga plantor, så jag har glansbuske, johannesbrödsträd, ricinbuske, granatäpple och en massa annat kul. I flera års tid hade jag mandelträd utomhus, men dessvärre kom det tydligen en lite för sträng vinter så träden dog. Det är kul att experimentera.  ulf hur gjorde du med valnöten kommer du ihåg det eller e de nån som kan ge mej ett råd hur jag ska göra med min valnöt
kerstin z5-6
19-09-2003, 17:35
Snabb" metoden för pionfrö ger inga blad men väl en grodd som ssm ska bli roten -på så vis vet du att något finns i den kruka-du petar ner grodden i och du sedan får passa i upp till två år innan något syns över ytan .. (De gror även utan jord sk stjärtlappsmetoden dvs inlagda i vått papper med plastpåse omkring -kallt -i kylen o varmt i rumstemp omväxlande precis som beskrevs ) men väntar du så har du en unik pion  Jag är också en såfreak och hamstar allt på utlandsresor -sänder upp sonen i träd och så ..  Banan, Citron ,Orkideeträd ,Nerium ,slingrande jasmin,Eccium, mm har jag i krukor hemma som minnen-från frö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|