Full version: TOMATEN BLOMMAR!
AvalonC
Vi kommer inte att vara utan tomater i sommar åtminstånde...

Har nog 30 plantor... vart jag nu ska få plats med alla dessa...

Och en har redan börjat blomma... *ler*

Lady Hamilton
smile.gif Grattis! Mina blommar också, men visst måste vi "skaka om dem"så att de pollineras ( för du har väll inte heller så mycket insekter?)
AvalonC
Nej, mina tomater står innomhus...

jag tar en pensel och hjälper moder natur lite på traven.... *s*
lilla mamma
Jag har misslyckats i år. Hälften ruttnade och resten har bara ett karaktärsblad och de blev utvisade i växthuset.
Ingen som har en Ildi eller annan gul pärontomat som den vill sälja till mig?
Anita
Lady Hamilton
CITAT (AvalonC @ 04-05-2005, 23:14)
Nej, mina tomater står innomhus...

jag tar en pensel och hjälper moder natur lite på traven.... *s*

smile.gif Ja det gör mina också men i växthus med värme. unsure.gif Är det bättre med pensel? Jag brukar bara "skaka om mina lite"
Åsa, mälardalen zon 2
Pensel funkar inte så bra skaka eller snärta till blommorna är bättre.

Titta lite mer noga på blommorna, i mitten av blomman i det där röret är det något minimalt som sticker ut, detta är pistillen. Ståndarna med pollenet sitter fastklistrade inuti det där röret i mitten så man kommer inte åt pollenet med en pensel man måste skaka eller snärta för att få pollenet att lossna från väggen och trilla ner genom hålet där pistillen sitter.
yenny
Får man fråga när ni sått era tomater som blommar redan?
Mina är små och spinkiga.. bara ca en decimeter höga.
Lady Hamilton
Jag sådde mina 25/2
yenny
CITAT (Hamilton @ 06-05-2005, 21:03)
Jag sådde mina 25/2

aha... ja mina sådde jag först en månad senare... så det är väl därför dom inte blommar ännu då...
åsgård
Mina tomater sådde jag 15 februari. Har i varje fall en planta med frukt nu, inte så stor ännu då.

Det står väl ett 50-tal plantor på hyllorna i växthuset nu, för senare placering i krukor osv. Många av de har faktiskt blommor redan, en del får jag nog vara givmild med men grannarna tar tacksamt emot. Har bara som Åsa beskriver skakat(knäppt) plantorna för pollineringen.

Har man inte möjlighet att ha de svalt under uppdragningen och växthus så skall man nog vänta ytterligare en månad annars blir de förvuxna.

Det är första året jag sått så här tidigt, och det har faktiskt gått över förväntan med kraftiga plantor.

I år skall jag använda koskit på påse i krukorna, har några på min balkong nu med bara detta i krukan, kan se att en del blad krullar sig, kan tyda på att blandningen är något kraftig kanske.
Får väl jämföra med några krukor med Simonstorps jord.

MVH/Kenneth
kerstin z5-6
jaha ja -eftersom potatis o tomat är släkt -och jag har en solanum quitoense-kanske det är modellen då ..skaka om dem lite .. för jag har inte lyckats pollinera dem ännu smile.gif prövar ...
krukan
Jag har mina tomater inne på fönsterbläcket (de ökända, förvuxna "tiny tim",som nu är bra över en meter!), och struntar blankt i att pollinera dem. Jag gör ingenting med dem eller paprikorna, de sätter frukt ändå.

Har just smaskat i mig de första härligt röda tomaterna. Mums! wub.gif Och paprikan har så stora paprikor att jag är rädd att stjälken ska gå av. Fast den håller nog...

Min teori är att de små flugorna som svävar bland mina fröplantor gör lite nytta bland växterna också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon