Therese77
05-05-2005, 07:50
När ska jag sätta ut min försådda purjolök?
De är som grässtrån ännu. Blir de större??
Jag har "vanlig" jord till dom nu, ska de gödas eller?
De står i en balkonglåda på min inglasade balkong.
Hjälp tack!!!
Purjolök ska planteras ut först när frostrisken är över och då bör man korta in blad och rötter något för att få dem kraftigare. Jag tänker plantera ut mina 15 maj. Ska de stå på inglasad balkong kan du nog plantera nu. Tänk på att de behöver djup jord och näring, i synnerhet kväve och kalium.
Therese77
05-05-2005, 08:34
Nej, de ska ut i kollonilotten. De får bara stå ute nu och
vänja sig lite!
Men ska de se ut som grässtrån, eller när börjar de bli
lite kraftigare?
Mina ser också ut som grässtrån, men de växer till sig när de får mer jord och näring. Vilken zon är du i? jag är i zon 1.
Therese77
05-05-2005, 08:47
Zon 3? Stockholm
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2005, 08:52
På jobbet som ligger i Stockholm zon 2 brukar vi åka ut på åkern och plantera purjon runt v. 22-23. Så mycket tidigare än så brukar det inte löna sig att sätta ut purjo. Sätter man ut dem för tidigt så de får någon frostknäpp så kan de gå upp i stock.
Purjon tål frost, läste jag, och platerade mina fröplantor i går. Tänkte inte på att det är vinterpurjon som tålde frost. Hur gör jag nu, om det blir någon frostnatt?
Jag planterade ut min purjolök den 1 maj. Den började bli så himla stor så jag kände att jag var tvungen att få ut den, de var stora som gräslöksstrå och ca 20 cm höga. Jag la fiberduk över så jag hoppas att den klarar sig om det blir lite frost. annars får jag väl täcka med en filt de värsta nätterna.
Jag bor i göteborg så det borde inte bli många frostnätter.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.