Full version: Nattens Drottning
elle
sleep.gif

Vågar jag ha min STORA Drottning ute i sommar?
Egentligen tycker jag, att det är en anskrämlig "dam", men jag har fått den och...artigheten kräver, att jag får den att överleva!
smile.gif
Rossi
Bara det inte fryser så klarar sig Nattens Drottning. Det är en pelarkaktus som tål sol och värme på sommaren och som under vintern vill ha sisådär en fem plusgrader. De klarar normala inomhustemperaturer även på vintern men de blommar villigare om de får sin vintervila med lägre temperaturer. Sen tar de många år på sig innan de överhuvudtaget blommar. Min ena Nattens Drottning är ca. 8 år men har fortfarande inte blommat. sad.gif
elle
smile.gif

Tack, jag har nog behandlat min Drottning, lite för VÄL!
Den har visserligen inte stått vid något element, vintertid-men väl varmt ändå! Men det kommer hela tiden nya ljusgröna stänglar(blad)
Nu kommer den att få stå ute, nära husväggen och tyvärr, bara med en stunds morgonsol och en lite längre stunds em/kvällssol! Tillsammans med flera andra kaktusar!

smile.gif
Fenja
Nattens Drottning har inga blad... Du kanske har en Nattens Princessa, Epiphyllum Oxypelatum till exempel. Nattens Drottning är ett piggit elände, den heter selenicereus grandiflorus på latin.
Mvh
Fenja
elle
Jo då, det är ett stickit elände... mad.gif med "typ" bläckfiskutseende!
Visste inte hur jag skulle förklara de där "armarna"!

Sanningen att säga, är jag benägen, att ge bort den-eftersom den inte riktigt appelerar till mitt öga och min själ!
Fenja
biggrin.gif Ärligt talat har liknande känslor för min med!
Mvh
Fenja
Pinup
He he ja nattens drottning gör inte skäl för sitt namn, när de inte blommar då förstås:-)
Jag har en nattens prinsessa som är 16 år gammal, en gammal dam och hon har blommat 3 gånger under alla dessa år.
Men jag gillar henne:-) för hon är vacker som hon är ändå ,med sina underliga oformliga blad och stänglar.

Vet ni om det finns fler arter som blommar på natten, utöver dessa 2?

MVH
Johanna
morellen
och jag som bara väntar (otåligt!)på att min lilla stickling (eller de stackars frösådda ynkarna som just vågat sig upp) skall växa till sig och nå blomålder unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Och det mesta i handeln som säljs i frö eller sticklign eller finns i gamla samlignar är INTE Selenicereus grandiflorus......tyvärr. Den är hemskt fin ändå men den riktiga är en bamse bamse bamse i blomman -det saknas nån decimeter i storleken på de som odlas hemmavid. Men tyvärr så ändrar ingen beteckningen på fröna elelr ifrågasätter vad som odlas. Och den som odlar ÄR jättefin inte tu tal om det!
Xelma
Pinup: Min Epiphyllum oxypetalum är bara 3 år gammal. Förra året blommade den med två blommor och i år har jag räknat 7 knoppar! Hoppas alla orkar slå ut, de är 2-3 cm nu.

Den står i ett burspråk utan element men med ett valv in till vardagsrummet. Där är väl 15 grader på vintern och väldigt varmt på sommaren.

Lite otymplig växt det med. Den har några 1,5 meters stänglar som jag inte riktigt vet var jag ska göra av, den behöver en tung kruka för att inte välta.
Pia mitt i Skåne
CITAT (Pinup @ 06-05-2005, 21:35)
Vet ni om det finns fler arter som blommar på natten, utöver dessa 2?

MVH
Johanna

Enligt min kaktusbok finns det några släkten till som blommar på natten t.ex. Monvillea och Hylocereus. Den senare verkar vara den kaktusen som många andra kaktusar (jordgubbskaktus, banankaktus m.fl.) är ympade på. Blomman är mycket vacker, i allafall i kaktusboken.
Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon