Full version: har startat odling..
lurvig
Hej!

Har varit och köpt massa olika frukter på åhl´ens i sthlm och i min lokala asiatiska affär..

1. Drakfrukt ( gul och röd)
2.Kaktusfikon
3.Physalis
4.Kumquats
5.Limekumquats
6.Taro

Det var väldigt svårt att hitta såanvisningar till taro,drakfrukt och kaktusfikon på nätet och boken "sätt kärnor,frön och knölar" gav väldigt liten hjälp.

Ska prova i alla fall och lägga dessa frön PÅ jorden utan att täcka.. man brukar ju det med pyttesmå frön..

vi får se hur det går..

Lurvig
TeliaNet
har lite svårt att tro att det är limequat du har fått tag i, den är ingen frukt som importeras i kommerciellt syfte.
lisselbo
Limequat brukar vi sälja på frukt & grönt avdelningen i affären där jag jobbar. Våran grossist tar in den då och då.
mvh Marie
TeliaNet
ja, det finns ju exemplar i sverige. laugh.gif
zaaritha
Taro, drakfrukt??????????????? unsure.gif
GoSatta
drakfrukten kommer från en kaktus, en epifytisk sådan om jag inte kommer ihåg fel. Smaklös men otroligt vacker =)

http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&q=dragonfruit
zaaritha
taro, då--va är det för växt??
den lilla bladlusen
Jag har också sett limequat i affären, ICA tror jag. Har en sådan frösådd, men det är bara hjärtbladen uppe och har varit så ett tag så jag vet inte om den klarar sig.

Har läst att katusfikon eventuellt ska klara sig på friland, tror att det stod i en bok som hette "sätt en kärna" eller något i den stilen.
lurvig
Hejsan!!

Nu har mina pithaya frön grott och kommit upp!! wink.gif Var lite orolig i början, men nu kommer dom fint!! Har försökt på nätet få reda på hur dom skulle sättas, men det verkar vara en förborgad hemlighet.. wink.gif står bara om sticklingar...

Men vill ni försöka, gör så här...
Pithaya är en klängande kaktus som odlas mot träd som dom kan klänga mot. Stammen blir som långa "ormar" med klängrötter ifrån. Dom vill inte ha full sol, då torkar dom, och inte för svalt, då dör de med. utan "lagom". De blommar med stora blommor nattetid, och blomman varar bara en natt (som nattens drottning). För att få frukt, vilket är helt möjligt. måste blommorna kors pollineras, dvs du måste köpa EN röd och EN gul Phitaya och dra upp från frö. Chansen att få dom att blomma samtidigt samma natt är ju en annan femma...wink.gif men pollinerar du den gula med den röda får du frukt. Det går alltså INTE att pollinera blomman med en annan blomma av samma sort. De växer i vanlig blomsterjord och sköts som vilken krukväxt som helst. ge den bara stöd och växa mot.

gör så här.

1. gör iordning en sålåda med plastlock med vanlig såjord. Fukta den ordentligt.
2.Gröp ur fruktköttet ur frukten och lägg i en skål med vatten (lite)
3. Mosa fruktköttet mellan fingrarna så det blir ett mos utan klumpar. tillsätt mycket vatten och rör om. fruktköttet virvlar i vattnet medan kärnorna sjunker.. häll försiktigt ut vattnet så fruktköttet kommer med.. Upprepa till du BARA har kärnor kvar (det kan ta ett bra tag med många sköljningar)
4. Häll över kärnorna i ett glas med lite vatten i och ta en tesked och sprid kärnorna så gämt som möjligt över jorden, och strö SAND över, bara så de täcker, inte mer.
5. sätt på plastlocket och ställ med undervärme. Håll koll på sådden.. ska vara ordentligt fuktig, men inte blöt.
6. Efter en vecka spirar det och ställ sådden ljust. Först kommer två hjärtblad upp, men sen kommer "ormliknande" skott att komma fram från bladrosetten.

OBS!

Gul phitaya har ett geleliknande hölje runt fröna som är omöjligt att få bort. se till att allt fruktkött är borta, och sätt som ovanstående. De tar längre tid innan de slår skott.

Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon