Malin75
Hej!
Har precis blivit med trädgård och vill förgylla en nyanlagd rabatt med vackra pioner. Rabatten ligger i västerläge, med sol nästan hela dagen.
Jag bor i zon 3.

Jag har fått Sarah Bernhardt rekommenderat till mig till en annan rabatt, så en annan sort skulle vara kul.
Resten av rabatten går i rosa och vitt, så nån som passar till det skulle jag vilja ha tips på..gillar stora fyllda blommor.

Tack på förhand! biggrin.gif

Malin
Rossi
Ännu en pionfantast! Välkommen i klubben! Jag älskar pioner och vi har ungefär 18 plantor ....

Här är tips på några sorter som går i rosa och vitt:

Bowl of Beauty - ljusrosa med gräddgul mitt. Tidig blomning. Enkla blommor.
Festiva Maxima - Vit med röda stänk. Ett måste!!!!
Jakorma - Rosa silverskimrande. Bra till snitt!
Karl Rosenfield - Skarpt mörkrosa.
Shirley Temple - Vit-ljusrosa.
Sorbet - Olika rosa färger. Fluffig och oerhört vacker!

Sen har du naturligtvis bondpionerna - Paeonia off. "Rosea plena" (rosa),
"Rosea alba" (vit). De är mycket fina de också.

Bara några tips! Lycka till!
Maria zon 6
Håller med Rossi! Festiva Maxima är ett måste, ingen pionsamling är komplett utan den. Rent vita blommor med små, klart röda stänk längst inne bland de tätt, tätt, sittande bladen. Helt oemotståndlig! wub.gif

Märks det att Festiva maxima är min absoluta favorit - alla kategorier laugh.gif !?!
Blomstertanten
Paeonia veitchii ! Rosenpionen blommar tidigare än andra pioner. Och den är lätt och blomvillig verkar det som !
Bild här !
Malin75
Tack för all hjälp wub.gif

Har kollat upp festiva maximan - ett par sådana blir det alldeles säkert!
Rosenpionen var fin också, går den att få tag på överallt?
Jag bor i Stockholm.

//Malin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon