Cilla
Fråga 7 - 11 med bilder här handlar om att granska fruktträd i handeln. Kolla bilderna och se om du ser vad som är fel på träden!
Cilla
Som Birger redan skrivit här borde träden på fråga 7-11 aldrig nått handeln.

7: Cox Pomonan har fruktträdkräfta, den svamp som snabbt dödar små grenar och träd och som dessutom smittar andra lövträd. Vad som står om "Stam A-kvalitet" på etiketten säger inget om god kvalitet på trädet. Alla märkningar som dessa på enkel vit etikett och som antyder någon sorts god kvalitet är satta utan att det finns någon som kontrollerar. Det kan stå vad som helst på etiketten och är att betrakta som reklam, inte som kvalitetsgaranti.

8. Såret kommer från kniv eller sekatör och uppkom när man tog av grenen som syns som snitt i bild. Såret har visserligen läkt väl, men med tanke på de svampsjukdomar som florerar i handeln och odlingarna bör man undvika ett träd som har mekaniska skador i vitala stamdelar eller krongrenar.

9. Luras inte av att träd blommar! Detta har väl utvecklad kräfta och skulle inte få ett långt, vackert liv i en trädgård.

10. Mycket vanligt med familjeträd - ymparna har antingen inte läkt samman eller kommer aldrig att göra det, som här. Att vax och lacbalsam är kvar på grenarna (det som ser smetigt ut) behöver inte vara ett dåligt tecken, men pilla bort det i butiken för att kunna se om ymparna växt samman. Här kommer största grenen att dö när trädet sätts i trädgården, den har inte läkt samman med underlaget.

11a) Etiketten med "virusfritt material" säger inget om framtiden för det här trädet, som har fruktträdkräfta. När det påståendet görs på en vit etikett som denna innebär det att någon hävdar att man använt virusrensat material då man gjorde trädet, men att man inte velat sätta sig under kontroll om att ha gjort det. Betrakta det som reklam, inte saklig information!

11b) Vad kan man då lita på? Jo, DEN HÄR ETIKETTEN!!! E står för Elitplanta och att materialet till fruktträd både är sortäkta och virusrensat. Odlare som drar upp träd som dessa står under kontroll och är dessutom aktiva i att bygga upp ett sortiment av växter i Sverige som har pålitlig kvalitet. Av alla träd i handeln som jag granskat under flera år är dessa i det närmaste helt fria från sjukdomar - även sådana som de inte är rensade ifrån. Dessutom beskärs de bättre, får inte lika många mekaniska skador eftersom de hanteras mer varsamt. De är lite dyrare men flerdubbelt värda jämfört med de ickemärkta.

Fruktträd man kan lita på har denna etikett:
Mer om E-märkta växter på www.eplanta.com

Har din plantbutik inte E-märkta fruktträd? Be dem ta in!
Milex
Tack för lektionen. Hoppas det kommer fler smile.gif
MimE
Jätteintressant!

Tack Cilla. smile.gif

/Mimmi
Dzad
Tackar... vi ska antagligen köpa ett äppelträd i år så det kan vara bra att veta... trodde verkligen inte vanliga plantskolor sålde träd som redan hade sjukdomar o andra problem. Tycker ju de borde ta bort dem.
Cilla
Javisst, de borde inte ens kunna lämna odlaren!

Jag besökte några stora försäljningsställen 5 ggr en vår för några år sedan. Första gången för att kolla om de sålde sjuka fruktträd och hur många av varje sort när första leveranserna kom. Andra gången för att säga till närmaste personalen att de hade kräfta och grenskorv på den och den sorten. Tredje gången för att upptäcka att de inte hade åtgärdat trots påkallelse, och för att boka intervjutid med cheferna på ställena.

Intervjuerna handlade om deras sätt att kontrollera god kvalitet på fruktträden. De berättade en lång stund om hur enormt god kontrollen var; kontakt med odlarna, jättebra grundmaterial, välutbildad personal, reklammationer tillbaka till odlarna javisst javisst etc. Jätteviktigt med kvalitet...

Under denna del av samtalet blev det så småningom klart vilka problemen var. Cheferna definierade det som kunderna - att vi var problemen. Kunderna kunde ingenting, och fattade ingenting om vad som gällde för handeln heller.

Så frågade jag vilka sjukdomar på träden som orsakade mest problem i handeln. LÖSS sade nästan alla!!! Naturlitgvis eftersom löss syns och de flesta känner igen dem. Men kräfta och grenskorv då? O neeej, det har vi aaaaldrig haft, skulle vi aaaldrig kunna ha.

Så gick vi tillsammans ut bland träden och jag visade dem kräfta. OOOOj oj oj nu blev det fart. Alla sjuka träd ställdes ut på plan och chefen (särskilt på Växus/Plantagen) ryade med de anställda att ta bort dem. Hade aaaaldrig hänt förut och mängder av förklaringar om varför det kunde ha skett just då, superundantaget förstås... Alla kom med sådana förklaringar utom Brunnsvikens trädgårdar. Där var det inga bortförklaringar, bara konstaterande att chefen skulle lära upp personalen att kolla bättre i framtiden. Där ser det oftast mycket bättre ut nu också.

Sen besökte jag alla en gång till. De hade tagit bort de sjuka träden - utom ett företag. Växus vid Bergianska, nu Plantagen. Alla kräftsjuka träd stod till försäljning igen. Nu har de nya ägare men samma trädgårdschef. Nya träd men samma kräfta.

Och där har man policyn att inte köpa in E-märkta träd eftersom deras egna kontroller och virusfria odlare är himla bra ska ni veta... Jag tycker också det är bra. Hos dem har jag kunnat beskåda kräfta och grenskorv i alla stadier och lärt mig en hel del om unga träds sjukdomssymptom.

Om jag hinner i höst ska jag kolla rotsnurr. Det är ju då som höstreorna kommer med plantor som stått i kruka länge.
Pirum
Helt fähundskt beteende av dem! Enormt oseriöst.

Jag är ingen expert på träd direkt, men jag var på Coop idag, och de hade träd som var både E-märkta och såg ok ut. Fick nästan lust att köpa, trots att de kostade runt 250kr och jag redan har för många träd att hålla reda på smile.gif

Med tanke på att ett träd ska stå i decennier är det ju ren idioti att spara några skarva spänn och sen 10 år senare tvingas konstatera att "nähä...trädet är skrot". Speciellt om man har liten trädgård med bara 1-2 träd.

Om man (som på bilderna) ser att så unga träd har kräfta...så kan man ju bara befara att deras kompisar som står bredvid, och ympats av samma företag/person också är sjuka, men att symptomen inte är tydliga ännu.
Cilla
Om du redan kollar att träden ser OK ut och noterar att de är E-märkta är du redan expert...

De Coop jag besökte förra året hade helt OK kvalitet på träden. Enda problemet var hur de var ställda och hanterade i butiken - det var för trångt. En del krongrenar och en mängd knoppar gick av när folk ville ta ut och välja exemplar, och det måste man ju kunna göra!
Pirum
Haha, det är nog tack vare ditt enträgna påpekande om hur viktigt det är med E-märkning som jag överhuvudtaget fick för mig att titta på de där träden jag gick förbi på Coop letandes efter lite kantsten wink.gif

Fint sortiment hade de (i mina ögon) också, men ja, de stod tätt.

Allvarligt talat, om det nu är så dåligt ställt med träden som du säger (och jag tror dig till 100%) så är det ju beklämmande att inte våra trädgårdstidningar tar upp det här. Eller Plus-Sverker, skulle gärna se honom kasta träden i soptunnan.
Cilla
Jag gjorde en artikel som DN ville ha, men de bollade mellan Hem%trädgård, DN Konsument och någon redaktion till så att jag efter en tid tog tillbaka artikeln.

Sen måste någon ha talat med TVns Plus, för vi fick kontakt och de ville veta vad för jobb jag gjort. Jag ville inte ge dem idén på fat så vi hade en diskussion om vad de eventuellt hade på gång och vad jag eventuellt hade... Och sedan rann det ut i sanden.

Fast jag har använt materialet i ganska många sammanhang, och det är bra att ha bilder att visa! Jag fotar ofta sjuka träd i handeln, så inte alla är från 2003 eller när det nu var jag gjorde en studie lite mer systematiskt.
Cilla
Jag har kollat kvaliteten på fruktträden på några ställen i Stockholm i vår: Plantagen/Bergianska, Ella Trädgård/Täby, Brunnsvikens Trädgårdar/Järva krog, Hortus/Djursholm, Zetas/Skärholmen, Ulriksdals Slottsträdgårdar i Bergshamra och Solberga Trädgård utanför Strängnäs.

Bäst kvalitet och friskhet hade Ulriksdals Slottsträdgårdar och Zetas. Näst bäst kvalitet hade Brunnsvikens Trädgårdar. Till dessa ställen skulle jag kunna rekommendera också den mindre kunnige eller kritiskt granskande att köpa ett fruktträd.

Övriga hade på alltför många träd helt undermålig kvalitet med fruktträdkräfta, grenskorv mm och ingen i den tillgängliga personalen som hade kunskap eller befogenhet att direkt plocka bort träden när de blev uppmärksammade på sjukdomarna. Att förvänta sig att de skulle ta bort träd som inte alls uppfyller normerna för hur grenverk och rötter ska se ut för att få säljas är att önska sig för mycket. Alla sjuka och dåliga fruktträd kommer med säkerhet stå kvar till försäljning.

Dessa ställen avråder jag direkt ifrån vad gäller fruktträdinköp
Plantagen/Bergianska
Ella Trädgård/Täby
Hortus/Djursholm
Solberga Trädgård utanför Strängnäs.

Köp inte fruktträd hos dem om du inte är säker på hur de allvarligaste felen och sjukdomarna ser ut!

För dig som vill försäkra dig om största sannolikheten att få hem ett bra, friskt fruktträd:
1. Köp E-märkt
2. Köp inte fruktträd som är äldre, även om de är E-märkta.
3. Köp inte familjeträd

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon