Christoffer
Hur stor kruka ska en liten kaktus ha egentligen?
Jag har läst att en kaktus ska ha lika mycket utrymme till
höger och till vänster om den som kaktusen är bred, men jag
har sett många bilder där det är mycket trängre än så.

Om jag planterar en kaktus vars rötter rör vid terracottakrukans
kanter, finns det då risk att rötter bränns sönder när solens strålar
värmer upp krukan?
Rossi
Jag har alltid haft mina i "lagom" stora krukor. Bra svar, va? biggrin.gif Jag har snarare haft för små än för stora om jag säger så.

Jag har aldrig märkt att rötterna skulle brännas sönder vid krukkanten.
Christoffer
Ja, men det tror jag allt är ett tillfredsställande svar! smile.gif
Rossi
Här kommer en bild från vårt växthus så kanske du kan få en liten uppfattning om krukornas storlek i förhållande till växten. De flesta kaktusarna har jag dragit fram själv från frö.

Christoffer
En imponerande vacker samling!
Härligt med så många blommande samtidigt!
Gillar även den lille gubben nere på bilden! biggrin.gif

Nu har jag planterat mina kaktusar
i ungefär likadana storlekar på krukor som du har använt dig av.
Valde slutligen små terracotta, då de avdunstar fortare.
Gjorde ett test med att kolla avdunstingen från plastkrukor,
och de höll vattnet mycket längre.

Hur länge bör kaktusarnas jord vara fuktig, alltså ända tills
den har torkat upp?
Gör det något om jorden är fuktig i timmar?
Rossi
Under sommaren så vattnade jag mina kaktusar rejält en gång i veckan. Jag vet inte hur lång tid det tog för dem att torka upp - det var ju som sagt rätt varmt i växthuset - men huvudsaken är nog att rötterna inte badar i vatten. Ha väl dränerad jord. Jag tog vanlig krukväxtjord som jag blandade med fågelsand, perlite och små lecakulor.

Som du ser använder jag imperfekt. För ett par år sedan så fick alla mina kaktusar ull-löss + att det kostade åtskilliga tusenlappar varje år att hålla växthuset frostfritt på vintern. (Jo, vi kan ha det kallt i Skåne också! biggrin.gif ) Ja, så alla kaktusarna strök med ....

Som det är nu så hade jag nog kunnat vinterförvara kaktusar i vårt förråd istället så kanske borde jag återuppta intresset. Men det är så mycket annat som pockar.
Rossi
CITAT (Christoffer @ 05-05-2005, 23:12)
Gillar även den lille gubben nere på bilden! biggrin.gif

Usch! Han är gräslig men min man envisas med att hålla fast vid honom! Det måste vara något som tilltalar er karlar! *blink*
Christoffer
Gillar hans öron! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Och jag avskyr terrakotta av den enkla anledningen att krukorna stjäl fukt och kaktusarnas rötter söker sig av denna anledning till krukans väggar och så bränns och torkar rötterna och kaktusen blir försvagad och mer emottaglig för löss och annen ohyra. Omöjligt att få ett bra rotsystem på dem.Terrakottakrukor är ljuvliga om man odlar i sandbädd däremot med terakottakrukorna till hälften nedsänkta i sandbädden så att krukväggarna andas och fuktigheten är jämn via krukväggen. Då är de bra!

Tusenlappar i Skåne! Jiggers! Så illa är det int eens i Göteborg!!!! Med kanalplast och bubbelplastisolering och + 5 går det hur bra som helst *blink blink*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon