Full version: Sommarblommor
Irene_L
På våran tomt finns det en sandlåda som vi inte använder. Jag har nu tänkt att ta bort en del sand och blanda ut med jord men sandlådan är nu full med sand så det blir nog mycket sand kvar. Jag skulle sen vilja sätta sommarblommor i sandlådan rolleyes.gif Vilka sommarblommor gillar jord med mycket sand??
(jag har även kompostjord som jag kan blanda i)
mvh
Irene
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har tillgång på gräsklipp kan du testa Nils Åkerstedts metoden, alltså odling i sand som man lägger gräsklipp ovanpå ett par gånger under sommaren då slipper du gräva. Nils odlar väl mest grönsaker med metoden men det borde även funka med växter som ex. pelargoner.

Här är en beskrivning av metoden från Nils Åkerstedt:

Odling i sand

Sommarblommor, perenna växter, rotfrukter, potatis och alla andra växter kan odlas i ren sand. I rabatter bör sanddjupet vara 30-40 cm.

I en 40 cm hög träram som placeras på en solig plats och fylls med sand kan potatis som sätts den 1 maj vara skördeklar till midsommar, om den får 10 cm gräsklipp i två omgångar.

När man skall så i ren sand bör man först dra en 5 cm djup fåra och fylla den med jord. Efter sådden fylls sand över jorden.

Kornstorlek på sanden 2-6 m.m. om det finns att få tag på. Annars 0-8 m.m. som är en vanlig sortering.

Här kan man läsa hela artikeln:

http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml
Irene_L
Tack för tipset, Åsa rolleyes.gif
Jag ska läsa mer om Nils Åkerstedts metod, så får vi se vad jag sedan ska plantera i sandlådan.
mvh
Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon