Full version: Ympade äppelträd
Wera
Jag har ympat äppelträd från början i vår från fjolårsskott. Trädet är ca 20 cm långt ( 10 cm under och 10 cm över ympningsstället). Skall jag plocka bort skotten som växer fram under ympningsstället? Hur många skott får växa fram ovan som skall bli äppelträdet?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har tillverkat ett äppelträd från början dvs satt fast en ädel bit på en grundstam säger jag: Japp det som kommer under okuleringsskottet (på grundstammen) ska tas bort. låter man skotten från grundstammen sitta kvar brukar den ädla delen aborteras.

Enbart ett skott som ser ut att passa som toppskott behålls, detta skott binds upp så man får en planta som ser ut som ett spö. Detta spö toppar du på vårvintern (när den värsta kylan varit) på önskad höjd. Spaljeträd toppas ofta på 40cm höjd, kronträd toppas på runt 70-100cm höjd. Efter toppningen kommer trädet grena sig och ett av de skotten blir en ny topp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon