Betti Bo
05-05-2005, 14:33
Jag har en stooor stubbe, eller det är snarare 3 stora stubbar i en klump (ca 1 1/2 m. diam.)

Denna är ganska låg ca en 1/2 meter, ojämn och ful på alla sätt, dessutom är den belägen alldeles bredvid en gång.
Vad ska jag göra för att snygga till, det ser ju förskräckligt ut. Vi försökte såga bort den för nåt år sedan men det var så mycket sten där i klumpen så sågen blev förstörd

. Tips och ideer i massor behöver jag
kerstin z5-6
05-05-2005, 15:05
Plantera i den -blir ju snyggt

Vad beror på läget sol skugga osv
dammkillen
05-05-2005, 15:14
det bästa är väl grävskopa. annars försöka frilägga rötterna med spade och såga av alla rötter eftersom och på så vis kunna få därifrån stubbarna.
Täck den med jord och plantera på den
Sommartorparn
06-05-2005, 08:29
Det finns en maskin som heter stubbfräs som man kan hyra hos förestag som hyr ut trädgårdsmaskiner. Den maler ner stubben till flis utan att man behöver gräva.
Gossen Ruda
06-05-2005, 08:46
Kanske lite olämpligt med en stubbfräs om det finns sten. Ladda upp med en massa ved och elda bort den? Det går visserligen åt mycket ved eftersom värmen mest går uppåt men det fungerar.
kristerh
06-05-2005, 09:19
Jag föreslår oxså en stubbfräs, de måste ju tåla lite sten, det finns det ju i alla marker, annars kan du "bearbeta" den med en yxa, hacka loss bitar, om den är jättehård kan du hacka bort lite i taget, och vänta nåt år med resten, håller på sådär med en stubbe och den ruttnar väldigt fort så snart är de borta.
krister
mamamaggan
06-05-2005, 09:20
Om att elda bort den är möjligt så kan jag berätta hur vi gör.
Vi har eldat bort många stubbar. Gräv runt den så mycket ni kommer åt. Lägg på lite ris o d , tänd på , mata på med mer ris , lite grövre pinnar och när det " värsta" lagt sig så brukar vi " klä in " hela elden med ett lager ved och sedan ett lager större/grövre gärna lite sur ved. Meningen är att det yttersta lagret ska stå och liksom " hålla elden på plats" d v s det ska inte brinna i det yttersta lagret förrän det torkat ordentligt.
När det brunnit färdigt har förhoppningsvis åtminstone en del av stubben försvunnit/förkolnat. Resten brukar gå att få bort med yxa/såg/spade.
När vi pratar om en stubbe av er dimension får man nog tänka sig att antingen elda oavbrutet under en hel dag eller flera gånger.
Lycka till

!
Sulawesii
06-05-2005, 10:25
Jag har en stubbe hemtagen från skogen jag..... tycker att det är superfint! Skulle absolut inte göra mig av med den!
pisanggoreng
06-05-2005, 19:09
Låt den försvinna under en massa klätterväxter!
evelina
07-05-2005, 16:19
På mina stubbar lägger jag mossa sedan öser jag på med kompost runt den strör ut några påsar med sommarblomster frön det blir så himla fint tycker jag.
Sedan kan man ju år två ösa på med mera jord och plantera perenner. Ormbunke och hosta eller nävor av olika slag är också fint beroende på vilket läge stubbarna är i.
Blomstertanten
07-05-2005, 16:34
Jag vill också ha en stubbe !
Kattgräs
07-05-2005, 17:37
Finns det inte något medel som man häller på stubben så "äts" den, pulvriseras?
netaave
07-05-2005, 20:34
Frisera till den med en såg och slipmaskin, borra några hål och fyll med grovsalt så du inte får rotskott, olja in den så den inte ruttnar. Använd sen den högre delen som stöd åt växter du planterar runt, sätt en korg med plantor på den och de lägre delarna. Pynta gärna med fina stenar eller snäckor också.
Använd fantasin.
CITAT (Kattgräs @ 07-05-2005, 18:37)
Finns det inte något medel som man häller på stubben så "äts" den, pulvriseras? :huh:
Det beror på hur lång tid du kan tänka dig tills det ger effekt.
Har man tålamod några år så är ovanstående tips om att täcka med jord och odla på stubben ett utmärkt sätt att få stubben att multna snabbare. En upphöjd rabatt är dessutom snyggt.
Hannele
08-05-2005, 08:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-05-2005, 16:05)
Plantera i den -blir ju snyggt

Ja, det finns massa fint att göra.
De kreativa pyntarna verkar vara i majoritet här...
Vill du ändå BLI AV med stubben så går det utmärkt med en stubbfräs. Vi hade en enorm stubbe av en alm som almsjukan tog

vi arbetade jag vet inte hur länge med att gräva, såga, spola, hugga... i rötter, STEN och sand utan att det märktes särskilt mycket på stubben. Sen lejde vi en stubbfräs som gjorde jobbet grundligt på en tjugo minuter sådär.
Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.