Full version: Kungsängslilja
CissiB
Jag hade tänkt vara energisk och sätta egna Kungsängliljor istället för att norpa mormors men dom kommer ju inte upp. blink.gif Är det någon som vet hur lång groningstid dom har? Jag har satt från frö och det ska ju bli en lök. Är inte så haj på det där med från frö till lök utan är mer inne på vanliga perenner.
Väligt tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Kungsängsliljefrön är ljusgroende och måste gå igenom en vinter innan de gror, det bästa är att så i kruka nedgrävd i trädgården eller i kallbänk. Efter vintern gror fröerna, de första åren kommer det bara kortlivade små grässtrån, dessa är väldigt känsliga för omplantering. Ca 4-5år tar det från sådd till blommande planta.

Varför inte ta några plantor från Mormor och även satsa på egen sådd, man brukar få ganska mycket frön från bara några lökar, låt fröerna mogna på plantan och så sedan fröerna direkt..
CissiB
Men då är det ju vara att ta reda på fröerna och sätta ut dom på ett lämpligt ställe och sen vänta. Men jag trodde inte det skulle ta så länge från frö till blommning. Men skam den som ger sig.
Jag får norpa av mormor så länge för hon har ju "färdiga".

1000 tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon