Full version: Fröer
jalla
Hej !
Jag vet inte vad ni tycker men jag är lite besviken på fröer i fröpåsar.
I år bestämde jag mig för att prova lite olika chilesorter samt paprikasorter.
De fröer som jag har tagit själv (8 st olika sorter) har nästan 100% utdelning. men de som jag har köppt har jätte dålig utdelning. Jag har provat flera olika märken men med ungefär samma resultat= några få kommer upp. Är det gammla frön i påsen fast datumet inte har gått ut eller?
Mvh Jonas mad.gif
Ingrid på Västkusten
Vad konstigt!!! fast egentligen itne - jag upplever ofta samma sak själv - egentagna frön om man gör det på rätt sätt är ofta bättre......

berätta berätta - vilken firma :-))

Hälsar ingrid
jalla
Sämsta erfarenheten av fröer som jag har är av Bröderna nelson\lord nelson när det gäller chili/peppar och paprika.(Men tomater och gurka funkade bra). Weibulls, 'Hammenhögs,Thompson&Morgan funkade något bättre(men sämre än utlovat på påsen). Frökompaniet var helt ok. Grodde ungefär som utlovat.
Däremot de fröer som jag tog själv grodde ca 90-100%.
Fast jag inte förvarade fröerna svalt och mörkt.( stälde dem i bokhyllan i öppna glasburkar).
Personligen misstänker jag att fröerna kan var äldre än vad som utlovas på påsarna.
Mvh Jonas
abborrmaster
fick tre frön av min polare av sweet banana - inget grodde...

Men alla mina egenutpetade paprika och chili frön har grott... hmmm... Fast jag tror min polares var ifrån örtagården... unsure.gif
Annki
Frökompaniets chilifröer från förra året har grott 100% i år också. Odlingen i köksfönstret ser jättebra ut!
Petran
Om jag skulle varit dig skulle jag reklamera, de skickar säkert nya fröer. Du kan ju haft otur (eller?) tongue.gif
Nette
Att förvara fröer öppet i bokhyllan är ingen hitt. De ska åtminstone ligga mörkt. Impecta kan vara lite si och så vad gäller att gro. Jag kan rekommendera Lindbloms frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon