Annki
Har fått en Kerria, tror jag den heter. Gula blommor på buske. Gillar sankmark. Satte den föra året. Den blommade fint. Men i år är det mycket torrt i topparna och bara grönt ca 10-20 cm upp från jorden. Ska jag beskära den? Kan jag göra det nu? Har inte en aning om hur den fungerar.
igl
jag har Kerria Japonica och bor i zon 3. den klarar vintern bra men det är vårsolen mot frost på natten den har svårt för. förra året var ett bra år, då blommade den underbart i maj med massor av blommor. i år får jag klippa ned den ordentligt, till ca 30 cm över jord, den är brun långt ner, men då blommar den istället i aug. ung. så den klarar zon 3. men inte lika bra alla år. beskär den gör du nu medetsamma. jag har min i en rabatt som blir torr på sommaren så jag tror inte att den behöver sankmark för att trivas.
mvh
inger
Annki
Tack för hjälpen Inger! Jag ska kapa den omgående. Det finns ju fortfarande liv. Jag fick den från zon 2-3 i Småland, där stod den nära en damm, i skyddat läge. Nu står den på blåsig kolonilott zon 3. Jag hoppas den överlever, för den är väldigt fin när den blommar.
zaaritha
Måste det vara fuktigt?
Har i flera år önskat en kerria!?
Men--i vår trädgård är ej direkt fuktigt!
Cilla
Jag tycker inte att det behöver vara fuktigt för kerria, har sett mycket fina exemplar också på torra ställen.

Jag har gjort misstaget att klippa bort dött i min för tidigt, då dör det tillbaka igen om det blir lite kallt på nätterna. Om rosorna ska beskäras när närmaste björkarna har musöron tycker jag att kattöron på björkarna är bra tid för beskärning av kerria i zon 3.
zaaritha
Ja--då kanske jag vågar satsa på Kerria, zon 4?
Cilla
Du kan alltid testa. Jag får den inte hög i zon 3 och halvskugga, men den rotskottar sig lite lagom och blir snabbt tätare. Vissa år blommar den ganska mycket, men en hel del fryser ned varje år.

Jag tänkte att den skulle bli 2 meter hög som moderplantan jag tog rotknölar ifrån, men hos mig blir den nog bara lite dryga metern.
zaaritha
OK. Önskar mej en kerria i födelsedagspresent--då!!!
Chansar att den ska trivas hos oss...........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon