Full version: Omskolning eller ej?
fiffigafrun
Hur gör ni andra egentligen med omskolning? Har provat två olika sätt att så mina fröer. Dels den vanliga att så i enbart såjord i brätten och sedan omskola till större krukor med planteringsjord.

Sen har jag provat att så direkt i stora krukor med planteringsjord och bara någon cm såjord överst. Har då gallrat ut så att det är max 2-3 grodda frön per kruka.

Nu till frågan: Vad är egentligen vitsen med att så i brätten el dyl i såjord och sedan skola om till större krukor? Mest en massa extrajobb eller? I o f s kan man ju "dra ned" plantan något om den är lite "gänglig" när man omskolar... Är det den enda vitsen eller finns det fler anledningar? Kanske jag missat nåt?
Ingrid på Västkusten
Beror på hur många plantor man önskar ......man kan göra på båda sätt som Du beskriver - beror på vilken sort det är - utveckligstid etc etc.

Själv sår jag en del i klump i en kruka - en del en och en elelr två och två - klumparna omskolas sedan i tussar - en och en sorterna pottas upp i allt större krukor, såsom chili, tomater etc ect
Squash sår jag en och en, ettåringar och perenenr ofta i klump som skolas vidare. en hel del grejer skall ju itne planteras ut i år utan nästa år när de har vuxit till sig - så ens teknik och frfarande beror också på ens forutsättningar,

Hälsar ingrid
Eva i Skåne
För mig handlar det mest om platsbrist så jag väljer ditt andra alternativ, planteringsjord och få frön. Då ser jag från början hur mycket jag har plats till och står inte där med hundra småplantor som behöver skolas om, men inte får plats någonstans.
Säkert finns det ömtåliga och krävande plantor som inte klarar detta, men då får de inte chansen nästa år hos mig biggrin.gif
Louise i Göteborg
Av samma skäl som Eva - platsbrist - gör jag precis tvärt om laugh.gif Där fröna skall gro har jag pytteplats. Där småplantorna trivs har jag mer...

Att plantera om handlar väl om att plantorna skall få mer plats och bättre jord när dom blir större samt att de klenaste kasseras. Detta kan helt klart lösas på olika sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon