Härja
NU börjar de bli varmare om dagarna, och jag har gurka å tomatplantor förodlade inomhus. Har ett växhus jag tänkte sätta ut de i, det står i soligt läge. Vågar man sätta ut växterna nu eller blir det för kallt på nätterna??? Bor nära Stockholm så de är väll 10-15 grader om dagarna.
Allis
Du behöver nog ha en frostvakt så länge det är frost på nätterna. Inställd på ca.10 grader wub.gif
Smekajsa
Jag har haft en del av mina odlingar i växthuset i två veckor nu.

Jag gör ett litet fiberduks-tält, inne i växthuset.
Fiberduken skyddar både mot stark sol och kyla.
Sedan har jag en frostvakt på om nätterna.
Förra veckan var det 5 - 6 grader kallt vissa nätter.
Men i mitt lilla tält klara allt sig bra.
Jag bor i Närke, ungefär samma breddgrad som dig Härja.
Kjell_Zon4
Gurka och tomat är lite för tidigt om man inte har tillskotsvärme. Jag brukar så mina gurkor runt 5 maj varje år (jag har haft växthus sedan 98) Jag planterar ut Gurkor och tomat när risken för frost är över. Just nu är växthuset fyllt med ettåringar som jag bär in en del av i garaget på kvällarna.

Mvh
Kjell
lisselbo
Testade att ställa ut tomatplantor i växthuset för några veckor sedan, början av April var det visst.
Dom har fått stått i ett mindre typ av plastväxthus med fiberduk över sig på nätterna.
På dagarna har dom stått i själva växthuset.
Gurkplantor satte jag ut i jordbädd för ca 2 veckkor sedan, dom får fiberduk över sig på nätterna.
Sedan ett par dagar så har jag tomaterna står i själva växthuset som jag inte har någon värme i och inte heller någon frostvakt.
Både dom och gurkplantorna lägger jag ett par lager fiberduk över på nätterna, dom lever och mår bra fortfarande.
Bor i zon 4.
Har växthus med isolerplast, det kanske har betydelse.
mvh Marie
åsgård
Tomaterna tål en lägre temperatur, men jag har haft mina gurkor i V-huset och trots att jag har fläkt så mådde dom inte så bra så de har åkt in i huset igen. Ser att jag hade som lägst runt 4 grader, paprika chili samt aubergine tyckte detta var för kallt. De senaste nätterna så har dock temperaturen åkt upp till runt de tio så nu är det frid och fröjd. Väntar några veckor med gurkorna, dom kommer fint i alla fall.
MVH Kenneth
Helen B
CITAT (åsgård @ 08-05-2005, 10:34)
Tomaterna tål en lägre temperatur, men jag har haft mina gurkor i V-huset och trots att jag har fläkt så mådde dom inte så bra så de har åkt in i huset igen. Ser att jag hade som lägst runt 4 grader, paprika chili samt aubergine tyckte detta var för kallt. De senaste nätterna så har dock temperaturen åkt upp till runt de tio så nu är det frid och fröjd. Väntar några veckor med gurkorna, dom kommer fint i alla fall.
MVH Kenneth

Har du bubbelplast? För om du inte har så vågar väl jag ta bort min. Det är första säsongen med bubbelplast + frostvakt (3:e med växthus) och det växer så det knakar där inne. Jätteroligt!!
Jag har kollat min termometer och minsta temp. i den oisolerade delen har varit 5 grader, så det borde ju funka utan bubbel och bara använda värmaren. Eller? Jag vill ju inte gärna riskera allt som jag har sått... blink.gif smile.gif
smulan76
Hejsan.
Har haft gurka, tomater och melon i växthuset i ca 2 1/2 vecka nu. Trivs alldeles utmärkt. Tomater och små gurk"barn" har även bildats. Verkar som jag ska lyckas.. peppar peppar. Har en liten fläkt stående som startar om temperaturen går under ca 15 grader. Testade lägre temperatur men de såg så ledsna ut då. Bor vart?? Värmland så klart
/smulan76
AndreasBlomquist
Smulan, du har inga bilder på ditt växthus?
smulan76
Ska försöka laga kameran först. Lyckas jag så lär du få en bild. smile.gif
/smulan 76
åsgård
CITAT (Helen B @ 09-05-2005, 20:25)
MVH Kenneth

Har du bubbelplast? För om du inte har så vågar väl jag ta bort min. Det är första säsongen med bubbelplast + frostvakt (3:e med växthus) och det växer så det knakar där inne. Jätteroligt!!
Jag har kollat min termometer och minsta temp. i den oisolerade delen har varit 5 grader, så det borde ju funka utan bubbel och bara använda värmaren. Eller? Jag vill ju inte gärna riskera allt som jag har sått... blink.gif smile.gif

Jag har ett Florum 10 kvm. Har haft bubbelplast bara i takdelen plus en 2 Kv fläkt ställd på runt 10 grader. Tog dock bort den för ca. två veckor sedan. Märkte att jag fick mycket bättre klimat i huset och framför allt varmare. De senaste två veckorna har alla odlingar tomater paprika auberginer physalis gurka samt alla småplantor varit i växthuset utan någon extra värme har inte gått under de fem graderna. Nu är de färdiga för utplantering. Enligt vår bekant (om man nu får tro henne) så blir det inga mer frostnätter, har att göra med månfaserna. Har i alla fall minskuggväv som jag kan lägga över. Mina första tomatplantor har nu två klasar med tomater och är runt 3-4 cm stora.
MVH
Kenneth Z3-4 sollentuna
bikiv
CITAT (åsgård @ 24-05-2005, 17:37)
Har i alla fall minskuggväv som jag kan lägga över.

Minskuggväv, vad är det?
Helen B
CITAT (åsgård @ 24-05-2005, 17:37)
CITAT (Helen B @ 09-05-2005, 20:25)
MVH Kenneth

Jag har ett Florum 10 kvm. Har haft bubbelplast bara i takdelen plus en 2 Kv fläkt ställd på runt 10 grader. Tog dock bort den för ca. två veckor sedan. Märkte att jag fick mycket bättre klimat i huset och framför allt varmare. De senaste två veckorna har alla odlingar tomater paprika auberginer physalis gurka samt alla småplantor varit i växthuset utan någon extra värme har inte gått under de fem graderna. Nu är de färdiga för utplantering. Enligt vår bekant (om man nu får tro henne) så blir det inga mer frostnätter, har att göra med månfaserna. Har i alla fall minskuggväv som jag kan lägga över. Mina första tomatplantor har nu två klasar med tomater och är runt 3-4 cm stora.
MVH
Kenneth Z3-4 sollentuna

Jag tog bort min bubbleplast strax efter jag ställde frågan. Mina plantor mår alldeles utmärkt. smile.gif De växer som tusan. Jag avhärdar för fullt och igår chansade jag på att plantera ut majsen och squashen (under duk).

Bikiv: minskuggväv laugh.gif Det är inte så farligt som det ser ut: min skuggväv ska det väl vara, eller? smile.gif
bikiv
CITAT (Helen B @ 24-05-2005, 19:54)
Bikiv: minskuggväv laugh.gif Det är inte så farligt som det ser ut: min skuggväv ska det väl vara, eller? smile.gif

Åh, tack för den förklaringen! Som "förstagluttare" i växthusvärlden kan man gå på allt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon