annaliten
Jag ska plantera sparrisplantor och har börjat gräva ny rabatt till dessa men har stött på ett problem. Under det ca 1,5 dm tjocka matjordslagret finns bara hårt packad lera med massor av sten i. Går knappt att gräva upp. Hur djupt måste jag gräva för att göra det möjligt att ha sparris här? Det verkar ju vara så viktigt med dräneringen, men som det verkar nu så lär det ju bli ett enda stor t badkar av detta. sad.gif
Har förstått att man helst ska undvika upphöjda bäddar till sparris, men skulle man inte kunna höja sparrisbädden med hjälp av torvblock runt kanterna och sedan fylla på med den uppgrävda jorden (leran) på utsidan-som för att höja marknivån???
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

INte torvblock! De ger sig efetr ett tag d v s sjunker ihop och bryts ner ( de är fina i andra sammanhang). Upphöjd bädd är ju ett måste hör jag bör även om Du gräver ut så kommer det att fungera som en 'brunn' d v s stiga vatten där så Du får ta en funderare på träsarg eller stenkant -> tänk på att en sparrisbädd har man i minst 20 år så kanten bör vara därefter.
Jag ahr själv valt träsarg :-) i vårans numera treåriga sparrisbädd.

Jorden till sparrisen bör vara mullig med sand ( 0 - 8) t ex. Kanske komposterad kodynga på säck blandat med sand och så addition av Algomin för pH och näring?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon