Full version: Passionsblomma
Sidor: 1, 2
Rossi
CITAT (Gertie @ 16-05-2005, 12:42)
Om vi alla lyckas med våra fröer, så kan det ju sluta med
att man har Passisar upp över öronen. - KUL.

Ja, och bladkaktusar och hoyor och clivior och ...... laugh.gif Tur att mannen inte är direkt intresserad av krukväxter så att han har några synpunkter på valet!
Pia mitt i Skåne
CITAT (Rossi @ 16-05-2005, 12:46)
Tur att mannen inte är direkt intresserad av krukväxter så att han har några synpunkter på valet!

Det har mannen inte här heller direkt...
...däremot mängden rolleyes.gif
Pia mitt i Skåne
CITAT (Gertie @ 16-05-2005, 12:38)
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 16-05-2005, 10:26)
Jag som inte direkt har varit passionsfrälst utan mest har sett dem som "spinnsamlare", nu sitter jag också här med en fröbeställning från impecta.

Nu blir jag rädd. Jag hatar småkryp.
Är det spinnsamlare? Är Passiflora caerulea
värre än de andra? Den kan man ju ha ute året om.
Har läst att den klarar ner till -15 gr C.
Hur är det med de andra sorterna, skall de vara
inne på vintern?

Nu vet jag ju inte om passisar är speciellt mottagliga för spinn. Det finns ju andra växter som de gärna hoppar på, som hibiscusar och dem har jag inga problem med.
Men jag tror att det har varit flera olika kombinationer som har gjort att jag har fått spinn på mina passisar.
Dels har jag kanske inte direkt varit så hemma i hur jag skulle ta hand om dem. Dels så har vi nog haft både för varmt och för torrt här i huset tidigare. Och så flytten från affären och hem. Dessutom kan man ju få det med sig hem med någon annan växt, köpt eller som man fått av någon och då är nog passionsplantorna begärliga, goda(?), tunnbladiga och lätta att gömma sig i.
Jag har aldrig haft någon passiflora ut, bara inne i fönstren.
Vi får kanske ordna någon Passionsträff när vi har fått liv i våra småttingar.
Gertie
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 16-05-2005, 13:07)
CITAT (Rossi @ 16-05-2005, 12:46)
Tur att mannen inte är direkt intresserad av krukväxter så att han har några synpunkter på valet!

Det har mannen inte här heller direkt...
...däremot mängden rolleyes.gif

Precis som här.
Gertie
CITAT (Margaretha @ 15-05-2005, 23:04)
CITAT (Gertie @ 15-05-2005, 22:53)

Kom just på: Jag kan ju köpa en passionsfrukt,
och så frön från den. Då får jag väl den sorten
som du har? Om jag har förstått rätt så är det
Passiflora caerulea.

Det stämmer. Försöka duger. Går det inte så står mitt erbjudande kvar.

Har läst mig till att frukterna ska vara gulorange när de är mogna, så det kan ju dröja lite.

Passionsfrukterna jag köpte var mörkt rödbruna.
Det måste väl vara Passiflora edulis?
Så jag byter gärna till mig några frön från dig.
iscah
jag satte frön av passiflora alata för lite över en vecka sedan. och idag tittade den första upp. wub.gif

nu ska jag bara fortsättningsvis försöka få den att trivas!
jegi
Min erfarenhet är att passionsblomma är känslig för ohyra. Har några gånger satt kärna från frukt och dom har åkt på både trips och sköldlöss.
Gertie
CITAT (jegi @ 18-05-2005, 23:37)
Min erfarenhet är att passionsblomma är känslig för ohyra. Har några gånger satt kärna från frukt och dom har åkt på både trips och sköldlöss.

Har du haft dem inne eller ute?
jegi
Inne.
dragonbeauty
Jag har satt frön från passionsfrukt (vanliga brun-gröna från hemköp bara...) Och dom växer enormt och inga småkryp har jag fått på dem heller! Men vad är det för sort jag har då? Passiflora caerulea?
Kan jag ha dem ute på sommaren? Klarar dom verkligen så mycket kyla som -15?? Och, kan jag få dem att blomma? Är ett år sen jag planterade fröna, och dom har bara varit inne hittills. Bor i zon 6.
tongue.gif rolleyes.gif smile.gif
kerstin z5-6
Mina har aldrig haft spinn o som sagt caerulea är 6 meter and counting nu ..
Gertie
CITAT (dragonbeauty @ 21-05-2005, 17:27)
Jag har satt frön från passionsfrukt (vanliga brun-gröna från hemköp bara...) Och dom växer enormt och inga småkryp har jag fått på dem heller! Men vad är det för sort jag har då? Passiflora caerulea?
Kan jag ha dem ute på sommaren? Klarar dom verkligen så mycket kyla som -15?? Och, kan jag få dem att blomma? Är ett år sen jag planterade fröna, och dom har bara varit inne hittills. Bor i zon 6.
tongue.gif  :rolleyes:  :)

Den vanliga rödbruna frukten är P. edulis.
Jag har ingen egen erfarenhet av Passionsblomma, men efter att
ha läst en hel del, så har jag förstått att den mår bättre ute än inne.
Detta har jag hittat på nätet:
"Passiflora caerulea: Subgenus: Passiflora, Supersection: Stipulata, Section: Granadillastrum. Hardy Passion Flower. 4 inch flowers with white petals and blue corona filaments. Bright orange, highly ornamental fruit. The fruit is edible, but not known for its flavor. Minimum temperature: 15 degrees F (-9 C) and maybe lower.

Passiflora edulis: Subgenus: Passiflora, Supersection: Passiflora, Section: Passiflora, Series: Passiflora. Edible Passion Fruit. Medium mauve and white flowers with fantastically long, wavy filaments. Grown commercially for the aromatic, dark purple fruit. Self-fertile. Minimum temperature: 28 degrees F (-2 C). Food plant for Philaethria dido, Dione juno."

Har även läst någonstans att de klarar ner till -15 grader C, men det kan jag inte hitta igen.
Gertie
Här är lite intressant läsning för oss som har köpt Passiflora-frön:

http://www.timberpress.com/books/excerpt.c...m/0-88192-648-5

http://www.passionflow.co.uk/seed1.htm

Jag sådde 7 frön P. edulis f. flavicarpa för 2 veckor sedan.
Hittills har 5 grott.
Den andra sorten jag köpte - P. tripartita var. mollissima - tillhör tydligen de besvärligaste sorterna.
Kan ta 1 - 12 månader att gro. Vill gärna ha 35 grader C.
Alla andra Passiflora-fröer skall sås så färska som möjligt, men den
här gror bäst om den har sparats 1 år.
Sådde också fröer som jag petade ut från en frukt. Tyvärr möglade det.
Hade inte fått bort allt fruktköttet. Så jag köpte en ny frukt, och var mer noga med att få bort allt. Det är bara några dagar sedan, så där syns
inget liv än.

Hur går det för er andra?????????
Rossi
För någon vecka sedan sådde jag fröerna som jag köpte via Impecta. Det är Passiflora quadrangularis, Passiflora edulis och Passiflora subpeltata. Inga har grott än ...... mad.gif
dragonbeauty
O tack för den informationen! Ska genast ställa ut en av minna passisar! tongue.gif
Margaretha
Passiflora caerulea verkar inte vara särskilt känslig för spinn. Min har stått på balkongen i över ett år nu - i söder- och bland andra växter som har haft spinn i omgångar. Men den har klarat sig hittills i alla fall.

Min nya Victoria har också klarat sig än så länge trots flera utbrott redan. Så någon riktig "spinnmagnet" - om uttrycket tillåts - verkar de inte vara.

Förresten så var frukterna som min Passiflora caerulea producerar i mängder tomma precis som någon av er skrev att de ofta var. Synd!!
Pia mitt i Skåne
Hur går det med era sådder. Någon som har fått upp något ännu?

Mina har i allafall inte vaknat till liv ännu, men det fanns ju några här som sådde färska frön och de borde ju gro tidigare än mina torkade...
Rossi
Tummen ner här också tyvärr ...... Har försökt med Impectas passionsblommefrön även tidigare men misslyckats då med. sad.gif
Gertie
Tålamod, flickor. Det är bara de vanligaste sorterna som är snabba.
Detta har jag hämtat från http://www.timberpress.com/books/excerpt.c...m/0-88192-648-5

"Young plants can be produced from store-bought seeds or from the seeds of fruit harvested from the garden. The seeds of most species need a soil temperature of at least 25°C in combination with a correspondingly high atmospheric or soil humidity. Sometimes even higher temperatures, such as 35°C, aid germination. While robust species such as Passiflora caerulea, P. capsularis, P. morifolia, P. ligularis, and P. edulis will germinate under less favorable conditions, growing more fastidious or tropical species from seeds will only be successful in a heated propagator or plastic-covered seed flat. To grow well and quickly, seedlings need at least 10 hours of daylight. When seeds are sown during winter, supplementary artificial light is necessary."

Sådde 7 frön P. edulis f. flavicarpa. 6 har kommit upp.
P. tripartita var. mollissima, som jag sådde samtidigt, syns det inget liv i.
Men de kan ju ta upp till 1 år på sig för att gro.
Petade "några" kärnor ur en frukt. Hittills har c:a 50 st grott. (P. edulis.)
Beställde också P. caerulea, P. edulis och P. ligularis. Fick tyvärr bara
ligularis. De andra var slut. Det är bara 3 dagar sedan jag sådde dem.
Rossi
Nu har min Passiflora subpeltata grott! Vem kunde ha trott det? smile.gif På odlingsanvisningarna från Impecta stod det att just denna ville ha det lite varmare för att gro så jag har haft den i växthuset med plast över krukan. Där är säkert 35-40 grader nu när solen skiner, om det räcker. På natten har vi inte haft någon extravärme så då har det ju varit lite svalt där men det tycks inte ha gjort något.

Jaha, nu ska man bara hålla den vid liv också..... Av de tre sorterna jag köpte var väl denna den minst spektakulära men jag är glad ändå!
Evin
Alldeles nyss såg jag att min passionsblommepinne i trädgården levde.
Saken är den att den har stått ute från i sommaren 2004, alltså även under vintern, eftersom att det stod att den skulle klara uteplantering i zon 1.
Fram till nu har det bara varit en livlös pinne men jag har inte haft hjärta att ta bort den och idag fanns dem bara där. 2 små nya skott från nedre delen av pinnen smile.gif
Rossi
Oj då! Jag som hade tänkt att ha mina som krukväxter. Vi bor också i zon 1. Undrar om man kan ha alla passionsblommor ute under vintern här nere. Vet du vad det är för sort du har?
Gertie
Nej, Rossi, alla Passiflora klarar inte vintern ens i Skåne.
Din Passiflora subpeltata klarar bara 0 grader C. Läs här:

http://www.iol.ie/~maryfry/plant160.html

Sök på nätet på namnet på de växter du har + "hardy", så hittar
du säkert.
Rossi
Tack Gertie! Det får bli garaget/förrådet i vinter. Där har vi mellan 8 och 11 grader.
Evin
Nej som Gertie sa, så är det inte alla som klarar det. Min ska bara klara ner till -10 grader.
http://www.iol.ie/~maryfry/plant158.html
Här är min.

Man kan ju täcka dem med, men det "orkar" jag aldrig...Jag köpte den mest på experiment....vilket var lyckat smile.gif
Nästa år kommer jag nog att täcka den smile.gif

Bra sida du hade hittat Gertie. Den ska jag kolla lite mer på...
Pia mitt i Skåne
Idag när jag tittade över mina sådder så såg jag att i Passiflora racemosa, den röda och Passiflora caerulea, blå passis är det några groddar på väg upp. Det var ju himla skoj. Hur har det gått för er andra? (Rossi har ju rapporterat tidigare.)
Jag hoppas ju att övriga gror också, men det verkar kunna ta tid. Jag tittade i en gammal Thomson & Morgan- katalog och angående Passiflororna där så kunde de ta upp emot 12 månader att gro...

Ha det gott i värmen...
Rossi
Grattis Pia! Då kan vi ju följa varandra!

Värmen ja, lite väl häftigt i min smak .... Puh! smile.gif
Gertie
Jag har fått upp alla 7 P. edulis f. flavicarpa nu. Det var 4 veckor mellan
att första och sista fröet grodde.
En liten P. tripartita var. mollissima har tittat upp idag. Det tog drygt
6 veckor. Sådde 10 frön.
P. ligularis sådde jag 8 frön för drygt 3 veckor sedan. Där syns inget liv ännu.
P. Edulis (frö från frukt) har jag c:a 40 - 50 st.
Den namnlösa sticklingen som jag köpte (lilarödaktig mycket fransig), har
rotat sig och har börjat växa.
Det skall bli kul att se om det blir något av allt.
Rossi
Grattis Gertie! Du verkar verkligen ha god hand med passiflora-frön och -sticklingar! Du får berätta framöver hur de tar sig!
dragonbeauty
Passifloravänner! Jag har tre stycken stora p. edulis som jag sått själv fr butiksfrukter (då är det edulis eller hur?)
Är nu inne på sitt andra år... hur får jag dom att blomma? Har nu en ute på balkongen för att se om det kan vara rätt melodi! Tacksam för tips från er experter!
Gertie
Någon expert är jag definitivt INTE, men jag har läst att P. edulis
och P. caerulea trivs bäst ute och blommar andra året.
Eftersom jag har så många småplantor av edulis, så har jag provat
att sätta på lite olika ställen. De flesta har jag i lysrörshylla. Några
har jag ställt i uterummet och några i trädgården. De i lysrörshyllan
växer bäst och de i trädgården sämst. Men det gäller småplantor
som är c:a 1 dm höga och har 6 - 7 blad.
Berätta gärna längre fram hur det går med dina.
wolkenkrabber
min a frösådda P. edulis har ändrat bladens utseende en tredjegång, nu har de börjat bli mer bred och krt med tre uddar än avlånga sk ta kort..
Gertie
CITAT (wolkenkrabber @ 30-06-2005, 17:32)
min a frösådda P. edulis har ändrat bladens utseende en tredjegång, nu har de börjat bli mer bred och krt med tre uddar än avlånga sk ta kort..

När sådde du dem, och hur stora är de?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon