*Boråstjej*
Jag har säkert minst 50 kg fina jordärtskockor som jag tagit upp nu. Jag vet att man kan äta dem på våren men jag får så fruktansvärt mycket gaser av dem och andra som ätit av dem tidigare år får det också. Eftersom de serverade soppa på jordärtskockor på Nobellmiddagen härom året så antar jag att det finns sorter som inte ger denna effekt...

Har i och för sig också iaktagit att det blivit olika besvärligt vid olika tillfällen men vet inte riktigt om det varit när jag tagit upp dem på våren eller på hösten.

Min sort blir 2-3 meter höga och blommar vackert med gula blommor. Skockorna är stora och vita.
Fenja
Låt ett par, tre hela gula lökar koka med som du tar upp sedan när det ska serveras. Lökarna drar åt sig svavlet som gör att man fiser har jag fått lära mig. Hur som helst funkar det i alla fall. För extra effekt kan du röra i lite rå riven lök precis innan servering. Funkar med ärtsoppa med!

Du har antagligen samma jordärtskockor som jag, de heter Bianca.

Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte svavel som ger gaser hos jordärtskocka det är inulinet, jordärtskocka är ganska inulinrikt.

Saxat från grön gastronomi:
"I likhet med kostfiber kan inulin inte spjälkas, varken i munhåla, magsäck eller tunntarm, utan hamnar osmält i tjocktarmen. Här fungerar det som prebiotika vilket betyder att det kan användas som näring (energikälla) av hälsosamma tarmbakterier. Inulin har framförallt visat sig stimulera tillväxten av s.k. bifidobakterier. Ökad mängd hälsosamma bakterier tros kunna tränga ut och konkurrera med eventuella skadliga bakterier och på så sätt minska risken för tarminfektioner. Inulin och bifidobakterier tycks också ha andra hälsosamma egenskaper som t.ex. att kunna sänka förhöjda kolesterolvärden, förbättra tjocktarmens motståndkraft mot cancerframkallande ämnen i tjocktarmen, förbättra blodsockerkontrollen hos diabetiker och motverka förstoppning. Flera djurförsök och några försök på människa har dessutom visat att de kan förbättra upptaget av kalcium och magnesium från tarmen. I de flesta av de studier som hitintills är gjorda har man använt renframställt inulin och oftast i större mängder än som finns naturligt i maten. Hur stor betydelse naturligt inulinrika livsmedel har, och kan ha, för vårt välbefinnande är därför än så länge oklart. Alla potentiellt positiva hälsoeffekter gör emellertid att inulin, och en mindre variant som kallas FOS (fruktooligosackarider), allt mer börjar tillsättas olika livsmedel för att ge dem ”unika” funktionella och hälsosamma egenskaper.

Både inulin och andra kolhydrater som kommer osmälta ner till tjocktarmen och som kan utnyttjas som energikälla av tarmbakterier ökar bildningen av olika gaser. Hur gasbildande inulinrika livsmedel är varierar mellan olika individer vilket kan bero på olikheter i tarmflorans sammansättning.
Jordärtskocka och svartrot är inte bara fiberrika utan också bra källor till järn (runt 3 mg per 100g)"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon