Full version: Monets trädgård
snofsan
Hittade några foton på nätet av en tjej som besökt trädgården.

Är det någon som vet vad de här fyra blommorna heter?

Kan de odlas i våra zoner i Sverige?

Tjusiga färger! Monet blandade ju friskt olika röda mot gult, blått och vitt.

Fenja
Ser ut som dahlior.... vilka vet jag inte.
Mvh
Fenja
igl
alla är dahlior. monet blandade friskt men ändå underbart vackert om man ser till helheten. javisst kan de odlas här men måste tas in över vintern.
mvh
inger
snofsan
Hmmm, det blir ju jobbigt att plocka in en sådan massa rötter... Monet hade ju en hel mängd av samma sort.

I Frankrike måste man kanske inte gräva upp rötterna till vintern?

På 80-talet sådde jag en gång dahlior direkt på friland som kantväxt till mitt grönsaksland och de blev enormt stora och fina av all kogödsel och sol.

Men det är en annan sak att så in bland andra blommor. Odlingsbetingelserna är lite kärvare sas. Endast den starkaste överlever och några små frön har inte en chans.

Det hade varit bättre med "vanliga" perenner som kan stå där de står. Att göra om samma planteringsjobb med samma blommor varje vår känns inte som en bra idé. sleep.gif smile.gif
Sommartorparn
CITAT (snofsan @ 05-05-2005, 23:22)
På 80-talet sådde jag en gång dahlior direkt på friland som kantväxt till mitt grönsaksland och de blev enormt stora och fina av all kogödsel och sol.

Så dahlior?? mina dalior är knölar som man planterar. Det är i och för sig lite pyssel med att gräva ner och gräva upp varje vår, men inte något jättejobb. Det är opraktiskt att ha dom mitt ibland perenner som inte ska grävas upp, men varför inte ha en rabatt med dahlior och ettåriga sommarblommor. Om det är välgödslad jord kan det bli jättemycke blommor på en enda knöl. Sedan växer knölarna till stora knölknippen och då kan man dela dom till nästa år och ha ännu fler......
igl
CITAT (Sommartorparn @ 06-05-2005, 09:24)
CITAT (snofsan @ 05-05-2005, 23:22)

Så dahlior?? mina dalior är knölar som man planterar. Det är i och för sig lite pyssel med att gräva ner och gräva upp varje vår, men inte något jättejobb. Det är opraktiskt att ha dom mitt ibland perenner som inte ska grävas upp, men varför inte ha en rabatt med dahlior och ettåriga sommarblommor. Om det är välgödslad jord kan det bli jättemycke blommor på en enda knöl. Sedan växer knölarna till stora knölknippen och då kan man dela dom till nästa år och ha ännu fler......

innan de blir knölar är det frön som man sätter. det går jättebra att dra upp dahlior från frö och till hösten har de bildat rotknölar som man kan ta upp och spara inne.
även i Monets trädgård i Frankrike måste dahliorna tas upp för vinterförvaring. så det är ju lite jobb med dem.
mvh
inger
snofsan
Man skulle kanske trots allt så frön av den knallröda med gult i om man kan hitta dem någonstans, och sedan bara gräva upp de ex man vill ha till nästa år.

Kanske inte så dumt ändå. wink.gif Får kolla fröhandlarnas utbud..

smile.gif
marie i Tierp
så här såg min variant ut sommaren 2004.

lite från sidan

dahliorna är en blandning av mina egna frösådda varianter o köpta.
marie i Tierp
fel, fel......
bilderna är från 2003. Det bästa från 2004 års frösådda dahlior kan du se här:
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...58&albumid=6144
snofsan
Du milde Maria i Tierp, såna dahlior ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif och en sån rabatt ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif och såna färger ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif .

Det liknar ju Monets färgskala, fantastiskt rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Dahlior och krasse, det är nästan så man trillar ner i dahlia-krasse-träsket.

biggrin.gif
Cilla
Wow vilken fyrverkerirabatt du skapat! Härligt när krasse får välla och krypa så där och täcka marken där högre "pjäser" flyger upp. Imponerande frodighet du fått fram, som om hela rabatten frustar.

Jag har aldrig tagit mig an dahlior, men dina höga lite mer enkelblommande röda skulle kunna sticka upp någonstans i mina krassemarker.
marie i Tierp
vad sägs om denna doftande variant ?
Hannele
CITAT (snofsan @ 05-05-2005, 22:17)
Hittade några foton på nätet av en tjej som besökt trädgården.

Jag ska till Normandie i höst! smile.gif
Fint Marie har det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon