mumsmums22
Jag vet att det är en riktigt nybörjarfråga så jag får stå mitt kast om ni retas rolleyes.gif

Påskliljor blommar fullt ut på min tomt nu och jag ser hur tulpanerna är på gång. Här kommer min fråga, måste jag gräva upp lökarna efter dom blommat klart? Kan jag inte bara låta dom ligga kvar på sin plats i jorden? Möjligtvis lägga dit lite blåkorn på hösten eller nå't?
zaaritha
Vet ej om vi är "ansvarsfulla " odlare--men vi låter alla lökväxter vara kvar i gräset o låter dem samla kraft innan vi klipper av dem!! rolleyes.gif
Betty
Alla har varit nybörjare nån gång, jag lovar att ingen kommer att reta dig! smile.gif
Visst kan du låta dem vara kvar i jorden! Påskliljorna kanske du måste ta upp och dela om några år, de brukar visa när det är dax, genom att blomma sämre. Ge dem lökgödning(= benmjöl) i stället för Blåkorn. Gödsla efter blomningen, när de ska vissna ner.
Sommartorparn
Hänger på med en fråga jag undrat över: Kan man vara säker på att lökgödningen trägner ner till lökarna? Suger inte gräset upp den? Eller är det så att gräs inte gillar benmjöl och att det funkar därför?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon