Har några frön från Clematis men när ska man sätta dom och HUR ???
kerstin z5-6
06-05-2005, 13:55
Vilken sort är det ? de flesta behöver 6 v kyla för att gro -kan räcka med kylskåpskallt -sen rumstemp -de kan ta tid innan de visar sig såjord -annars inga märkvärdigheter
Christer i Falköping
06-05-2005, 19:30
En del kan dessutom behöva ljus för att gro. Så stick bara ned fröerna lite lätt i jorden. Mina clematisfröer har börjat gro bra nu. Har haft dem i kylrum över vintern och nu står de på baksidan och får känna av temperatursvängningarna ut. Christer.
Jeanette/västra götaland
06-05-2005, 21:19
Oj skall de kylas innan sådd det hade jag ingen aning om. Jag bara tryckte ner mina i krukor med såjord för en månad sedan och idag omskolade jag de 3 som kommit upp. Men jag väntar fortfarande på 5 som inte kommit upp.
kerstin z5-6
06-05-2005, 21:38
Om du inget säjer till de som kommit kommer de att växa ändå .. ibland ska man bara så för det är minsann ingen exakt vetenskap precis Grattis !Vilken sort
råse-marie
07-05-2005, 05:49
Sort ...... hm det vet jag inte ( har ropat in på tradera men glömt att märka upp )
Tänkte att det skulle bli en överaskning åt mig men jag provar väl att stoppa ner dom i kruka kommer det så kommer det annars får dom väl stå kvar ute över vintern .......så kanske till nästa vår