Full version: SKRÄPPOST!
råse-marie
Varför kommer det SÅ mycket skräppost i mejlboxen .
Det mesta ( läs ALLT ) kommer på engelska / amerikanska .
Jag öppnar inte utan tar bort det på engång .spärrar avsändare.
men varje dag kommer det ca 15 -25 st blink.gif blink.gif wacko.gif mad.gif

Någon som vet varför ?? vad kan man göra åt det ???
Det är trist att sitta och ta bort en massa post och lätt att man tar bort VIKTIG post i all hast unsure.gif
råse-marie
Ja godmorgon förresten wub.gif
Ralf
godmorgon
får nog 10 brev om dygnet.....

men jag måste läsa lite halvnoga för jag arbetar lite med utlandet just nu, höll på att radera ett jobb-brev en gång.
råse-marie
Ja det är ju det som är det värsta att man kanske raderar nått som man SKA ha .Men man har ju ingen lust att sitta och öppna alla dom här breven..... och VART KOMMER DOM IFRÅN???? blink.gif och VARFÖR ??? wacko.gif suck sad.gif
anna.
CITAT (råse-marie @ 06-05-2005, 07:32)
Ja  det är ju  det  som är det värsta att man kanske raderar nått som man SKA  ha  .Men man har  ju ingen lust att sitta  och öppna alla dom här breven..... och VART KOMMER DOM IFRÅN???? blink.gif  och VARFÖR ??? wacko.gif   suck  :(

ett tips är att aldrig ge ut sin e-mailadress om man är osäker på hur den kommer att användas. vissa säljer ju vidare adresser till sådana här spammare. vidare ska man inte skriva sin mailadress publikt i t.ex. gästböcker, har man otur kan nån av alla de program som söker av internetsidor hitta ens adress som sedan säljs vidare. jag har själv två mailadresser, en hotmailadress och en hos bredbandsbolaget. hotmailadressen skrev jag lite här och var, men när jag fick bredbandsadressen var jag mycket mer försiktig med att ge ut den. till hotmail får jag massa spam, jag har inte fått ett enda till bredbandsadressen (som jag har haft i drygt två år).

Om man ska anmäla sig till nånting, t.ex. till en tävling, eller registrera sig på en sida som har individuella konton, kan man kolla deras "privacy statement" (vet inte nån bra översättning på svenska). där brukar det stå att de lovar att aldrig aldrig ge ut ens mailadress till andra. om det inte står det, det kanske till och med står att de förbehåller sig rätten att ge adressen vidare till tredje part, då brukar jag skriva in min hotmailadress, som jag ser som ett skräpkonto, och sedan får jag kolla den med jämna mellanrum. men alla "riktiga" mail skickas till den andra adressen (t.ex. mail från kompisar, viktiga mailinglistor osv).
Carina Josefsson
Jättebra råd!
Har gjort samma själv.
Min personliga e-post adress använder jag till vänner och en del andra ärenden, medans min hotmail används till övrigt.
Funkar perfekt (hittills är väl bäst att skriva) tongue.gif
Biggan_
Byt e-mailadress, och meddela den nya bara till dem du vill ha e-mail från
tongue.gif

Biggan
kristerh
Jag hade oxså problem med spam, fick minst 50 om dagen mad.gif
det är så dj... irriterande, iallafall så fick jag tipset av någon att spärra vissa ord som ofta förekommer i dessa mail, så jag satte mig och skrev en lång lista och matade in i mail redigeraren, och det hjälpte direkt, i första svängen blev jag av med ca 70% och sedan var det bara att fortsätta så,
nu verkar det som om jag ringat in de flesta orden för nu får jag knappt några rolleyes.gif
Att spärra avsändaren hjälper inte, de byter hela tiden, gör som jag gjorde spärra orden.
krister
lillalind
CITAT (anna. @ 06-05-2005, 08:05)
CITAT (råse-marie @ 06-05-2005, 07:32)
Ja  det är ju  det  som är det värsta att man kanske raderar nått som man SKA  ha  .Men man har  ju ingen lust att sitta  och öppna alla dom här breven..... och VART KOMMER DOM IFRÅN???? blink.gif  och VARFÖR ??? wacko.gif   suck  :(

ett tips är att aldrig ge ut sin e-mailadress om man är osäker på hur den kommer att användas. vissa säljer ju vidare adresser till sådana här spammare. vidare ska man inte skriva sin mailadress publikt i t.ex. gästböcker, har man otur kan nån av alla de program som söker av internetsidor hitta ens adress som sedan säljs vidare. jag har själv två mailadresser, en hotmailadress och en hos bredbandsbolaget. hotmailadressen skrev jag lite här och var, men när jag fick bredbandsadressen var jag mycket mer försiktig med att ge ut den. till hotmail får jag massa spam, jag har inte fått ett enda till bredbandsadressen (som jag har haft i drygt två år).

Om man ska anmäla sig till nånting, t.ex. till en tävling, eller registrera sig på en sida som har individuella konton, kan man kolla deras "privacy statement" (vet inte nån bra översättning på svenska). där brukar det stå att de lovar att aldrig aldrig ge ut ens mailadress till andra. om det inte står det, det kanske till och med står att de förbehåller sig rätten att ge adressen vidare till tredje part, då brukar jag skriva in min hotmailadress, som jag ser som ett skräpkonto, och sedan får jag kolla den med jämna mellanrum. men alla "riktiga" mail skickas till den andra adressen (t.ex. mail från kompisar, viktiga mailinglistor osv).

Så har jag också gjort och det funkar bra. Har inte fått spam på ett par år nu!!!
Sen kan man låta bli att klicka i de där "intresserutorna" som kommer upp när man aktiverar sin mailadress, är de ifyllda får man en massa skit... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon