elenor
jag har blivit så förtjust i lila rabatter. i somras såg jag höga blommor i form av stora taggiga bollar ca 8 cm i diameter. de påminner om tistlar. färgen är ljus lila, mer åt det röda hållet än det blåa. stjälken är lång och ståtlig, ca 1,20 - 1,50 m

jag vet inte vad dessa heter och om de kan sås eller om man köper plantor. var få man tag i dem.
jag vore tacksam för svar.

/elenor
Emser
Jag tror du akn få tag på dem hos vilken fröfirma som helst! Om jag har uppfattat det rätt så påminner blommorna om gräslöks blommor, eller hur?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som någon form av Allium det finns några sorter som kan bli uppåt 1m. Isåfall är det lökar man får plantera i rabatten.

Allium giganteum

Det finns lite olika storlekar och färger när det gäller Allium.

En del Alliumsorter är inte speciellt härdiga och en del är kortlivade i rabatten medans andra trivs utmärkt och återkommer år efter år.

Eller såg växten mera ut som bolltistel (Echonops) fast den tycker jag brukar vara ganska blå och inte åt det röda hållet.

Ingrid på Västkusten
Sätter en peng på Allium aflatuenense :-D - eller A macleanii - de är ganska rödlila av sig.

Hälsar ingrid
Sylvia
Såvida den inte liknade tistel så till vida att den VAR en tistel??! T.ex. kardtistel??
bette
Jag tror du menar Allium. Håller dessutom sorkfritt i trädgården...bette
Almdalen
Stämmer inte att allium håller sorkfritt, jag har bådadera, den ena njuter jag av de andra retar jag mig på.
Ingegerd
Ingrid på Västkusten
Det jämnar m a o ut sig? F'låt - kunde inte hålla mig :-) för mkt frisk luft i Botan idag .....

Själv kan jag knappast få för mkt Allium. Måste tipsa om en annan favvis som är metallisk glänsande lila med stora bolla-bolla - totalt ca 60 cm hög.
Allium cristophii

Mumsig!

Hälsar ingrid
Almdalen
Bra med frisk luft, speciellt om den ger en lite humor för det kan vi alla behöva.
Man kan kanske kan få för mycket allium, det beror väl på hur mycket utrymme man har. Jag vill ha lite variation på mina nästan 3000 kvadratmeter.
laugh.gif
Ingegerd
fiffigafrun
Allium olika sorter ska jag införskaffa! Men hur härdiga är de? Klarar alla sorter zon 6? Allium Christophii har jag spanat in den är kanonfin... biggrin.gif
fiffigafrun
Var ska man köpa Alliumlökar förresten? Brukar vara ganska dyra i butik har jag för mig... Postorder kanske?
Ingrid på Västkusten
Holland eller så själv :-)

Hälsar ingrid
Louise i Göteborg
Dom är förvånande lätta att så. Men sen får man ha lite tålamod.

Jag njuter am alla mina grässtrån! Det är så frösådderna ser ut i många år....den som väntar på nåt gott...
Helen i Skåne
Jag vill också ha många allium! Men SÅ dem?! Då blir de ju ALDRIG färdiga! Kan man köpa lökar direkt från Holland (kan man ju såklart!) och har någon nåt tips om ett bra ställe isåfall?
Eva i Skåne
Allium håller inte sorkar borta sad.gif Den erfarenheten har jag också. Jag tror t o m att de jäklarna åt upp mina första lökar...
De jag hade då var inte så stora i blomman som jag tänkt mig, men förra våren köpte jag en hel kasse jättelökar (med blommorna kvar så jag kunde se att det var sådana jag tänkt mig. Där var minst 15 st och jag fick dem för en tia smile.gif Var? På trädgårdsamatörernas växtloppis wub.gif
Dessa finns kvar denna våren, jag har kikat under granriset och där tittar de upp........

Dessa växtloppis har jag gjort många fynd på rolleyes.gif Kommit hemsläpande med en massa saker som jag inte haft en aning om var de skulle få plats, men det var ju så billigt laugh.gif
Kolla om ni har något liknande i närheten där ni bor. Det är absolut värt att besöka biggrin.gif
elenor
tack för alla svar och tips! jag är jättetacksam för ert engagemang. särskillt tack till dig åsa för de bilder du visade. jag kände då igen bolltisteln. det var den jag menade.

smile.gif elenor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon