Ammari
Jag har två rosor som ställer till lite bekymmer för mig som inte vet just någonting om rosor unsure.gif

En är en jättestor nyponros som sitter i en stor grop i gräsmattan. Den har nog suttit där i evighet för den är verkligen en jätte och snårig med många döda grenar. Hur gör jag med den? Kan jag skära ner den helt eller bara gallra ur den? Kan jag fylla igen gropen den växer i med matjord/plantjord? Kan jag använda hästgödsel?

Ros nr 2 är en liten tanig sak som säkert sitter i helt fel läge, nästan under ett äppelträd och i lite skugga. Vi har ju bara bott här sedan förra sommaren och då blommade den knappt. Vill gärna flytta den till ett läge med sol dygnet om. Vad tror ni? Den hade nog sol dygnet om förut också, tills äppelträdet växte över den.... Ska jag välja ett annat läge? Ska den klippas ner? Hur gör jag när jag flyttar den?

Hoppas nån vill svara och ge råd till en vetgirig smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nyponrosen: Vill du ha blom i sommar så gallrar du ur den, vill du föryngra den helt och inte bryr dig om blommor iår så kan du klippa ner den (rosor beskärs när björken har musöron). Och JA du kan fylla igen gropen, rosor hör till de växter som man kan plantera djupt blanda jord och brunnen hästgödsel det lär den gilla.

Ros nr 2: Det går bra att flytta den och gör det nu när det inte är så varmt och det ska komma regn på många håll. Gräv iordning en stor grop på ett nytt ställe, blanda den befintliga jorden med välbrunnen gödsel ex. ko eller häst. Gräv upp rosen med så mycket av rotsystemet som möjligt och plantera den i den nya gropen tänk på att jorden sjunker efter ett tag när man planterat, rosor kan dock planteras ganska djupt. Är det en ädelros som är okulerad så sätter man okuleringsstället ca 15cm under markytan. De flesta rosor tål hård klippning men många rosor blommar på äldre ved och klipper man hårt i dessa så brukar blomningen utebli. Rosor vill gärna placeras soligt och luftigt. Se till så rosen får rejäla doser vatten under första säsongen på det nya stället.
Ammari
Tusen tack!!!

Känner mig mycket klokare och säkrare nu biggrin.gif Här ska fixas med rosor...
Ammari
Förresten. Om jag vill att nyponrosen ska blomma i år och inte skär ner den, kan jag då skära ner den till hösten? Eller måste det göras på våren?
Ammari
Nån som vet, ang ovanstående fråga
Åsa, mälardalen zon 2
Om du klipper ner den helt på hösten klipper du bort de skott som skulle blommat följande år + om växten skjuter skott efter klippningen på hösten hinner ofta inte skotten avmogna, så de skotten fryser bort under vintern.

Man kan föryngra nyponrosor genom att gallra ur de äldsta grenarna och då finns det ändå skott kvar som kan blomma.
MB1965
Lyssna på Åsa. Gallra ut grenar- kanske korta ned några med så blir det bra blomning.

Sol dygnet om? Bor du norr om polcirkeln?

Skall du flytta den andra rosen får du nog beskära den kraftigt först.
Ammari
Ehhh, hmmm, skulle förstås vara sol hela dagen ... tongue.gif

Jag gallrade bara ur den, vilket inte var så bara för den är verkligen enorm! Det visade sig vara en 4-5 plantor i en halvcirkel. Puh!

Den andra rosen flyttade jag bara, borde jag alltså beskära den med?
kerstin z5-6
Om den redan är lite o tanig så gräv djup så du får med så mkt rot som möjligt o beskär inget -du kan snygga till den sen .. låt den få hämta sig på bra plats i god jord till nästa vår
Hälsar hon som har ljust dygnet om under sommaren .. inte över men rätt nära polcirkeln ..40 mil sådär smile.gif
MB1965
Min erfarenhet av rosflytt är att de klarar sig bättre/blommar lättare om de beskärs i samband med flytten- det är ju svårt att få med hela rotklumpen och då "matchar" inte rotstorlek och "storlek ovan jord"

mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon