Linda zVI
06-05-2005, 08:21
Mina basilikor kom upp i ett huj, växte till sig - men sen stannade dom i växten. Fick dom växtvärk månne

Har toppat dom efter det tredje bladparet, men dom ser bara lite halvklena ut. Ska dom ha sig lite kodynga måntro
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2005, 08:28
Vanlig krukväxtnäring + värme och ljus brukar få basilikorna att växa.
Linda zVI
06-05-2005, 09:48
Okej, har en flaska med Bio Bact duger det?
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2005, 09:50
Japp det brukar fungera till basilika.
Jag har egentligen ambitioner på att odla organiskt men jag har en liten flaska i smyg som jag matar mina basilikor med. Dunderhonung för basilika heter Flytande Blå Korn. 1 kork / liter vatten (=4dubbel rekomenderad dos) + maximalt med ljus så kommer du att få basilikadjungel. Tror det är nyttigt att skölja igenom krukorna med vatten nån gång då och då.
Jag odlar i små krukor, receptet funkar till det. Vet inte hur du odlar.
Den absolut bästa sättet att odla basilika, tycker jag, var i en liten hydrokultur, dvs. en syresatt näringslösning som jag hade förra året. En bunke + en akvariepump med syresten. De växte 2-3 gånger så mycket som motvarande i kruka och behöver ingen passning eller daglig vattning, bara att fylla på näringslösning varannan vecka eller så. Gödning enl. recept ovan.
Eva i Västerås
13-05-2005, 11:55
- Inglasad altan
- Självvattnande kruka
- Kompostjord i krukan
- Biobact en gång i veckan
Det ger mig MASSOR av basilika.
Ur en 30cm kruka får jag flera laddningar pesto + lite vartefter att njuta av i tomatsåser och så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.