Full version: Himrod
Hyound
Hej,

efter att ha sett totaldöd ut under en längre tid så har min himrod nu fått en massa blad och växer så att det knakar.

Eftersom jag köpte den i höstas så har jag ännu inte så stor erfarenhet av den.
Det jag har observerat är något som ser ut som små vindruvsklasar lite här och där. Jag är nu lite nyfiken, kommer dessa att bli små blommor först innan det blir druvor eller blommar inte Himrod?

Mvh
Alexander
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå Himrod blommar med vita blomklasar, såhär ser en utblommad blomklase ut hos Himrod:

Här hos mig har knopparna precis svällt upp hos Himroden.

Om du får blom såhär tidigt har du tur, ofta är det ganska normalt att man får vänta några år på blomning och fruktsättning.
Hyound
Tack för svar.

Jag kan ha fel och det kan vara något annat men jag tycker att det ser ut som knoppar. Vad tycker du?

Mvh
Alexander
Åsa, mälardalen zon 2
Det ser ut som knoppar. Det är ganska tidig blomning du får så om det saknas insekter när den blommar kan du kupa blomklasarna och dra dem genom handen då brukar de pollineras.
Lena N
CITAT (Hyound @ 06-05-2005, 10:09)
Jag är nu lite nyfiken, kommer dessa att bli små blommor först innan det blir druvor eller blommar inte Himrod?

Ingen växt kan ge frukt utan att först blomma. tongue.gif Men blommorna är ibland så oansenliga att man oftast inte lägger märke till dom, t ex vinbärens små gulgröna blommor. smile.gif
Hyound
Tack för svar.

Men nu undrar jag kommer dessa vita blommor att vara oansenliga? Med tanke på att jag skulle hjälpa till och pollinera.

Förresten så växer den så att det knakar. biggrin.gif

Är det någon som vet om man kan äta bladen på en Himrod. Min vän brukar köpa inlagda risdolmar i vinblad. Om man av någon anledning skulle vilja göra det själv, kan man använda blad från vilken vinranka som helst?

/Alexander
Åsa, mälardalen zon 2
Så himla oansenliga är inte blomklasarna de är ju ganska stora även om varje blomma är liten.

Och ja du kan använda bladen till vinbladsdolmar och liknande. Vid sommarpinceringarna brukar man kunna få ihop en hel del blad. + det går nog även bra att plocka lite blad nu och då ifall man ska göra några dolmar. Det går bra att använda bladen hos vanliga vinrankor + staketdruvornas vinblad brukar faktiskt också gå att använda i matlagning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon