Full version: Lyckoklver
Hyound
Hej

Jag fick en fin lyckoklver i brjan av mars med massor av blommor. Dessa fina blommor var kanske kvar i en dryg vecka sen vissnade de fr mig. Sen dess s har jag bara ftt en massa blad och inga blommor.

Vad kan jag tnkas gra fr fel? Vad ska jag gra fr att f tillbaka blommorna?

Just nu ser det mest ut som en liten vildvuxen djungel. Stjlkarna fr bladen har ocks blivit jttelnga.

Hoppas p tips. wacko.gif

Mvh
Alexander
sa, mlardalen zon 2
Mera ljus och lite nring kanske behvs, jag har mina vinrda lyckoklver i ett riktigt ljust fnster och de har blommat oavbrutet i mnga veckor. Jag planterade om dem i mars och sedan har de ftt lite givor med krukvxtnring med jmna mellanrum.

Att stjlkarna blir jttelnga lter som om den varit placerad fr mrkt.
Pfaffan
Jag hller med, de vill ha mycket ljus!

I min frra lgenhet fick min vinrda lyckoklver alldeles fr lite ljus under vintern och d vissnade t o m bladen bort.
Jag hade allts bara en kruka med jord kvar i fnstret, men vattnade nn gng ibland nd, och till vren kom nya skott upp och jag hade ter en jttebuske med massor av blommor.

/ Pfaffan
kopernikus
Nr de som vissnat ska de ryckas upp med en snrt frn roten...gller ven blad som vissnat...D kommer det nya..
men det kanske du redan visste.
Hyound
Jag har haft den soligt i nn mnad nu d jag misstnkte att det kanske var problemet. Jag har ven tagit bort allt visse och dtt enligt tips jag sg p ntet, snurra stjlken ett antal varv och ryck upp.

Men tyvrr s ser jag inga blommor och inget som pminner om knoppar. Den har ftt lite vxtnring, Biobact, nn gng i veckan. Nu vet jag inte vad jag ska gra mer. Ska jag gallra lite s att den inte r s tt? Kommer det ngra fler blommor i r eller blommar den bara en gng per r?

/Alexander
Hyound
Synd att ingen r insatt i lyckoklvrar.
Jag kan nu ven tillgga att den mesta djungeln r borta d min 1ring drog ner den p golvet och mnga stjlkar gick av.

Jag fortstter med experimentet. tongue.gif

Jag r fortfarande intresserad av svar p tidigare frgor om nn vet.

Mvh
Alexander
Sulawesii
Hr finns lite info.
Om Oxalis
Thea
Funderar lite p om det kan spela roll nr man drar upp blomstjlkarna? Det mste ju vara nn slags vxthormon som bildas nr ett fr mognar som signalerar att blomningen r avslutad. S om man rycker dem precis innan de vissnar eller strax efter kanske man har strre tur med att f nya blommor?? unsure.gif Jag rycker blommorna frn min klver nr det r typ en blomma av fem kvar p stngeln, och den blommar jrnet i alla fall... smile.gif
lolo
Thea, s brukar jag ocks gra med mina lyckoklver, allts rycka bort blomstjlken d det r en blomma kvar. Mina exemplar blommar nstan oavbrutet sen januari!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon