Full version: Lyckoklöver
Hyound
Hej

Jag fick en fin lyckoklöver i början av mars med massor av blommor. Dessa fina blommor var kanske kvar i en dryg vecka sen vissnade de för mig. Sen dess så har jag bara fått en massa blad och inga blommor.

Vad kan jag tänkas göra för fel? Vad ska jag göra för att få tillbaka blommorna?

Just nu ser det mest ut som en liten vildvuxen djungel. Stjälkarna för bladen har också blivit jättelånga.

Hoppas på tips. wacko.gif

Mvh
Alexander
Åsa, mälardalen zon 2
Mera ljus och lite näring kanske behövs, jag har mina vinröda lyckoklöver i ett riktigt ljust fönster och de har blommat oavbrutet i många veckor. Jag planterade om dem i mars och sedan har de fått lite givor med krukväxtnäring med jämna mellanrum.

Att stjälkarna blir jättelånga låter som om den varit placerad för mörkt.
Pfaffan
Jag håller med, de vill ha mycket ljus!

I min förra lägenhet fick min vinröda lyckoklöver alldeles för lite ljus under vintern och då vissnade t o m bladen bort.
Jag hade alltså bara en kruka med jord kvar i fönstret, men vattnade nån gång ibland ändå, och till våren kom nya skott upp och jag hade åter en jättebuske med massor av blommor.

/ Pfaffan
kopernikus
När de som vissnat ska de ryckas upp med en snärt från roten...gäller även blad som vissnat...Då kommer det nya..
men det kanske du redan visste.
Hyound
Jag har haft den soligt i nån månad nu då jag misstänkte att det kanske var problemet. Jag har även tagit bort allt visse och dött enligt tips jag såg på nätet, snurra stjälken ett antal varv och ryck upp.

Men tyvärr så ser jag inga blommor och inget som påminner om knoppar. Den har fått lite växtnäring, Biobact, nån gång i veckan. Nu vet jag inte vad jag ska göra mer. Ska jag gallra lite så att den inte är så tät? Kommer det några fler blommor i år eller blommar den bara en gång per år?

/Alexander
Hyound
Synd att ingen är insatt i lyckoklövrar.
Jag kan nu även tillägga att den mesta djungeln är borta då min 1åring drog ner den på golvet och många stjälkar gick av.

Jag fortsätter med experimentet. tongue.gif

Jag är fortfarande intresserad av svar på tidigare frågor om nån vet.

Mvh
Alexander
Sulawesii
Här finns lite info.
Om Oxalis
Thea
Funderar lite på om det kan spela roll när man drar upp blomstjälkarna? Det måste ju vara nån slags växthormon som bildas när ett frö mognar som signalerar att blomningen är avslutad. Så om man rycker dem precis innan de vissnar eller strax efter kanske man har större tur med att få nya blommor?? unsure.gif Jag rycker blommorna från min klöver när det är typ en blomma av fem kvar på stängeln, och den blommar järnet i alla fall... smile.gif
lolo
Thea, så brukar jag också göra med mina lyckoklöver, alltså rycka bort blomstjälken då det är en blomma kvar. Mina exemplar blommar nästan oavbrutet sen januari!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon