Hej!
Som jag skrivit här tidigare så är jag en total nybörjare på allt vad odling heter och igår skulle jag plantera potatis på min balkong...Tyvärr var all potatis slut där jag skulle köpa dem, så istället tog jag några jordgubbsplantor...Jag köpte en stor "tunna" och hällde i lite lecakulor (pojkvännens idé) och sen fyllde jag upp med planteringsjord. Gröpte ur lite jord och tryckte ner en planta...Har jag gjort rätt? Eller är något fel? Jag tog bara precis bort den hårda "plastkrukan" runt jordgubbarna och tryckte ner dem. Borde jag gjort på något annat sätt? Använde jag rätt slags jord?
Jag verkar säkert jättedum, men jag kan som sagt inget om sånt här...än!
/Elin
Det verkar inte vara några problem med hur du planterat jordgubbarna.... det enda jag funderar över är om du kanske ska försöka göra hål i botten på tunnan så att det inte blir vatten stående som gör att rötterna ruttnar.
Till nästa gång du planterar något, så kan kolla hur rötterna ser ut i den lilla krukan. Är det fullt med rotsnurr så skär ett kryss i botten och lite upp på sidorna så kryper rötterna utåt och tar upp näring bättre. Men jag tror inte att du behöver oroa dig för jordgubbarna!
Mvh
Fenja
Tack Fenja! Du är snäll som alltid svarar på mina inlägg!
Tack Elin, det var snällt sagt!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.