Full version: Hibiscus
åsgård
Vår fina Hibiscus har på bladen svarta prickar, dessa syns både från undersidan och ovansidan. På undersidan är de något upphöjda. Även själva bladstammen ser ut att ha dessa prickar. Prickarna är <0,5 m.m. De finns på de nedre bladen som då trillar av.
Använder Provado
Tacksam för förslag
MVH Kenneth
kristerh
Det kan vara allt från bladlöss till spinn wink.gif du skriver att de är upphöjda då skulle det kunna vara sköldlöss, sitter de liksom en skorpa som går attt skrapa bort är det de, om de ser ut som små spindlar med lite nät och bladen liksom krullar ihopsig och gulnar o faller av är det spinn,
för att vara på den säkra sidan tycker jag du skall använda provado + det är det enda medlet som hjälper mot spinn, det tar även bort de andra odjuren, om det nu skulle vara sköldlöss eller vanliga löss kan du oxså använda provadopinnar, de hjälper dock inte mot spinn.
krister
åsgård
Inget av dina beskrivningar stämmer in här. Jag använder Provadostickorna som jag skrev. Inte sköldlöss vanliga löss, spinn m.m.
De svarta prickarna är bara något upphöjda på undersidan, när bladet faller av så har det inte förändrat sig mer än med prickarna.
Jag börjar tro att det är någon sjukdom ev. Bladen börjar med enstaka prickar

Jag har sett någonting om en sajt som beskriver olika angrepp, engelsk tror jag.

MVH Kenneth
Fenja
Du kanske kan identifiera vad det är med hjälp av: Växtdoktorn?
Mvh
Fenja
åsgård
CITAT (åsgård @ 07-05-2005, 18:05)
Inget av dina beskrivningar stämmer in här. Jag använder Provadostickorna som jag skrev. Inte sköldlöss vanliga löss, spinn m.m.
De svarta prickarna är bara något upphöjda på undersidan, när bladet faller av så har det inte förändrat sig mer än med prickarna.
Jag börjar tro att det är någon sjukdom ev. Bladen börjar med enstaka prickar

Jag har sett någonting om en sajt som beskriver olika angrepp, engelsk tror jag.

MVH Kenneth

Jo det är allt så att bladen gulnar och faller av. De jag fick i min hand var handplockade. Där ser man . Prövar växtdoktorn
MVH Kenneth

Nä det var ingen tur där.
Ruby
CITAT (åsgård @ 06-05-2005, 13:33)
Vår fina Hibiscus har på bladen svarta prickar, dessa syns både från undersidan och ovansidan.  På undersidan är de något upphöjda. Även själva bladstammen ser ut att ha dessa prickar. Prickarna är <0,5 m.m. De finns på de nedre bladen som då trillar av.
Använder Provado
Tacksam för förslag
MVH Kenneth

Jag tycker att det låter som spinn. Det är väl ganska vanligt att man får just det på hibiscus?

ohmy.gif sad.gif mad.gif
åsgård
Nej spin är det inte

Var inne på en Am. sajt för hibiscus.

Leaf Spot (fungi - Cercospora spp., Phyllosticta spp. and others): Circular spots occur on leaves which results in their shedding from the plant. Use appropriate foliar fungicides to prevent damage. TAMU

If leaf spots are seen, pick off and destroy the infected leaves or use sprays containing basic copper sulfate. MSU

Tror att detta är orsaken
MVethH Kenn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon