|
Tjena! Jag har alltid druckit mycket te, de senaste åren bara grönt te. Vill ha lite tips om örter man kan ha i teét. Och hur man gör. Någon som vet nåt smaskigt?
Christoffer
06-05-2005, 17:02
fläder, rölleka, ljung.
Sulawesii
06-05-2005, 17:35
Pepparmynta, citronmeliss, salvia....
älgört ,themyntha,svart vinbärsblad
nu är de ju tid då du kan ta några färska blad o hälla kokande vatten på o låta dra lite o njuta jag har på balkongen the mynta gott gott
sen kan du bara torka bladen o göra som me vanligt the eller så kan du frysa in bladen som dom är i en plastpåse o ta fra ett parstycken vid behov då får du som färskt the hela året
Pepparmyntste: häll 2,5 dl kokande vatten över ½-1 dl färsk pepparmyntsblad (eller 1 msk torkade), låt dra 10 min. Detta te stimulerar gallans funktion, hjälper vid nervösa besvär i mag-tarm-området, lindrar huvudvärk, migrän, illamående och är bra mot dålig andedräkt. Bör ej användas regelbundet och långvarigt. Blåbärste: häll 2,5 dl kokande vatten över ½-1dl färska blåbärsblad (eller 2 tsk torkade), låt dra 10 min. Detta te hjälper vid lindriga inflammationer i munhåla, svalg, mage, tarm, urinblåsa och njurar och det är svagt blodsockersänkande.
Pfaffan
06-05-2005, 20:21
Smultronblad, hallonblad, svartvinbärsblad och liknande är goda. Mest smak får man om man lägger dem i kallt vatten i en kastrull och värmer tills det nästan kokar. Precis när det kokar upp tar man av kastrullen från spisen.
Min favorit nr 1 är ändå Älgört, de gröna bladen alltså... man kan göra te på blommorna också, men de lär innehålla en hel del salicylsyra och ska kunna användas mot huvudvärk men bör nog undvikas annars.
/Pfaffan
*Felix matte*
06-05-2005, 20:23
men kom ihåg att du inte ska dricka samma örtte utan avbrott (tror det var 14 dagar)... har hört att man ska växla mellan olika sorter.
Tackar för alla förslag! Men hur gör ni när ni torkar bladen? I ugn eller vad? O hur varmt i så fall?
netaave
07-05-2005, 20:42
Nu är det snart tid att plocka fina skira små Björkblad för att torka. Blir ett underbart smakrikt, men dock färglöst te.
jag sprider ut mina mörkt o torrt på tidningspapper eller så gör jag buketter o hänger torrt o mörkt men inte för stora
sen drar jag av blad o blommor o har ner i en mörk o väl tillsluten burk men då ska dom vara riktigt torra
fast sådant som myntha o theer som jag vill ha färska fryser jag lösa i en plastpåse så jag kan ta så mycket jag vill åt gången
Carina Josefsson
08-05-2005, 23:30
Precis så gör jag med trattkantareller! Perfekt att smula i såsen till middagen. Hittade förresten 2 stycken murklor förra veckan Älllllskar svamp!! Ja te är gott det också, är väl bäst att skriva
netaave
09-05-2005, 09:29
Vi gjorde en torkställning som jag använder både till örter och svamp. En ram med myggnät och klosar i hörnen så man kan ställa fler på varndra och ändå få luft emellan, fungerar jättebra.
Pfaffan
10-05-2005, 22:25
Jag brukar lägga ett lager i botten på en pappkasse från matbutiken och varje gång jag går förbi den så lyfter jag och skakar om lite.
I kassen har bladen det både mörkt, torrt och luftigt samt att kassar är lätta att ställa undan vid behov. Torkställningar av olika slag kan ta upp mycket yta när man bor trångt.
/Pfaffan
Hallonblad är utmärkta att ha som grundstomme i de egna teerna. Det kan man ha som bas i "varje-dags-te" om man vill. Lite pepparmynta som smaksättare. Eller svart vinbärsblad. Eller citronmeliss. Några "skönhetsupplevelser" i form av luktviolblommor, ringblomsblad, ros- eller nyponblomsblad. Sedan kan man lägga till " säsongens örter" till det: Just nu är det nässlorna som är oöverträffbara vitamin- och mineral- "nyttighets-bomber" Alla tycker inte om smaken av nässlor som te, men man kan tillsätta några blad bara. Nässelblad kan man plocka hela sommaren, men vill man torka dem så ska man givetvis ta dem när de är som nyttigast, dvs före blomningen. En annan nyttighetsfavorit som jag har, är snärjmåran  . Inga av de här uppräknade växterna är särskilt "verksamma" som medicinalväxter, annat än "uppbyggliga" p.g.a. sina näringsinnehåll. (möjligen svagt avslappnande, eller uppiggande. Fast nässlan kan innehålla lite för mycket kväve för att vara nyttig i längden) Citrontimjan gillar jag också som smaksättare. Det här är de örter jag använder mest. De kommer jag långt på. Björkblad kan jag ha ibland i små mängder, de är ganska starkt urindrivande och jag får springa på toa så dant om jag dricker det. Örter som nässla och snärjmåra, som inte har särskilt mycket "eteriska oljor" men många nyttigheter i form av mer hårt bundna ämnen, låter jag sjuda några minuter. Pepparmynta och andra med eteriska oljor, sätter jag i det heta vattnet när jag tagit kastrullen från plattan. OBS: med lock på! Eteriska oljor är mycket flyktiga, och ångar snabbt iväg upp i luften om man kokar eller glömmer locket, och ingen smak blir kvar i teet  . Sedan får det stå och dra - hur länge beror på min otålighet. Ofta fyller jag på nytt vattten och låter det stå till nästa gång jag vill dricka. Då värmer jag, och sätter efteråt på nytt med några blad av eteriska örter, för att på nytt få smaken. Genom att dricka och fylla på nytt vatten, kan jag använda samma te upp till några dagar!!! Helt orört, kastar jag det efter ca 24 timmar, men inte förr. Nu blev jag sugen, och ska ut och plocka mig lite te  . Har fortfarande kvar torkad fin snärjmåra sen förra sommaren, det får vara grundstommen  .
En liten bit färsk ingefära är också gott att ha i. Även om jag inte kan plocka den i trädgården...
CITAT (Pfaffan @ 06-05-2005, 21:21) Min favorit nr 1 är ändå Älgört, de gröna bladen alltså... man kan göra te på blommorna också, men de lär innehålla en hel del salicylsyra och ska kunna användas mot huvudvärk men bör nog undvikas annars. Hela örten (både blad och blommor) innehåller salicylsyra, men mängderna är ganska små. För att få en "huvudvärkstablett" ska man låta en hel hög med blad dra i kokt vatten i ett par timmar eller så, och då är det inte längre gott (jag har smakat)  Blommorna är goda i te tycker jag, men ska användas sparsamt eftersom smaken lätt tar över helt. En liten nypa brukar räcka. Och jag har aldrig märkt nån huvudvärkslindrande effekt av den lilla mängden... Något som ingen här ännu har rekommenderat, men som jag tycker är väl värt att prova är lavendel. Även det ska man ta mycket små mängder av, annars blir det inte så gott. Jag blandar vanligt neutralt svart te (t.ex. Assam) med en liten nypa lavendel och en liten nypa grovmalen svartpeppar. Lavendel kan även blandas med andra örter. Helt ensam blir den nog inte så bra.
Många bra tips hittade jag här. Trevligt! En favorit som jag har tror jag dock inte är nämnd ännu - kryddnejlika. Antingen en eller två i vattnet eller tillsammans med annat te. Har dock inte odlat själv... är det lätt eller svårt tro?
Emma
Sulawesii
21-05-2005, 17:32
Ja, kryddnejlika är gott att ha i te´t när man fryser! Bockhornsklöver är också gott. Sen får man ta att lukta krydda i armhålorna några dagar.
Chrihanna
22-05-2005, 08:10
Lavendel lät intressant; men ska jag ta av blommorna eller av bladen?
CITAT (Chrihanna @ 22-05-2005, 09:10) Lavendel lät intressant; men ska jag ta av blommorna eller av bladen? Det går bra med vilket som. Jag föredrar blommorna, jag tycker att de har mer arom.
oooooooh så många underbara te-tips!!!
Mjölkört eller rallarros har inte nämnts än. Man ska kunna fermentera och torka bladen på samma sätt som man gör med teblad i Kina och Indien. Jag tror jag ska gå ut på kalhyggena vid sommarstugan och plocka...
timjantove
11-08-2005, 22:26
CITAT (Kimmy @ 07-05-2005, 19:34) Tackar för alla förslag! Men hur gör ni när ni torkar bladen? I ugn eller vad? O hur varmt i så fall?  Torka inte för varmt och inte heller i solen, detta förstör smaken och andra ämnen. Lägg ett tunt lager i korg eller på nät och ställ på ett torrt ställe. Gärna med lite fläkt. Jag brukade utnyttja torra blåsiga dagar och hänga upp min korg i skuggan av ett träd, numera har jag en örttork med inställbar värme och fläkt. Du kan göra thé på nästan alla blad, blommor och rötter som inte är giftiga pröva dej fram till vad du tycker om. Jag brukar använda någon mild ört som grund (svartvinbärsblad, hallonblad, nässla, björkblad, någon mynta) och så lite av någon smakstark (pepparmynta, libsticka, älgört, oregano (alla örtkryddor funkar även som thé), rölleka) ibland har jag med något för den medecinska verkan (timjan för halsdesinfektion, pepparmynta för att lugna magen) men oftast blir det säsongens blad som jag hittar när jag tar en liten théplockarsväng ute på vår naturgård. Blommor ger ofta en doftssensation (styvmorviol, ros). Vid halsont: timjan, pepparmynta, oregano, ringblomma, kamomill, citronmeliss Sällskapsthé: Svart vinbärsblad, björk, libsticka, mynta Kvällsthé: Kamomill, citronmeliss, ljung ...och det där med att inte dricka samma sorts thé för många dar i sträck. Det gäller bara om du dricker många koppar om dan av medecinalväxterna.
Björnbärsblad te är bra för magen
Ett grymt bra thé när man behöver slemlösande eller är lite hängig: Sjud 2 cm skivad ingefära i några minuter, dra från plattan och lägg i några théblad från ett svart thé så att blandningen får lite färg. "Sila" eller häll av i en kopp (utan att ingefära eller blad följer med), smaksätt med honung. Drick, njut och snyt dig (Tips: Om man köper mycket ingefära på en gång kan man dela upp den i lagoma bitar och frysa in för att på så sätt alltid ha färsk ingefära hemma.. för malen är det väl ingen som köper?*rys*)
catlady
19-06-2006, 13:27
Jag är en sådan där som vill ha fruktiga och söta teer - kan man slänga i vad som helst, eller är det vissa fruktblad och blommor som ger sötare smak än andra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|