jesse
Jag var på trädgårdsmässan på Liseberg i helgen och köpte nya kryddor. Man kunde köpa 4 för 100, det jag var ute efter var Mejram, citron timjan och Saliva för de klarade inte vintern. Sen visste jag inte vad jag skulle ta så det blev vinruta.

Vad ska man använda vinruta till? Är den perenn? Jag planterade den längst bak i kryddlandet eftersom jag inte vet hur den kommer att bete sig tyckte jag att det är bättre att ha den långt bak så att den inte skymmer de andra kryddorna. Breder den ut sig och blir stor? Hur hög blir den?
Fenja
Vinruta som jag hittade på Odlas förstasida.
Mvh
Fenja
Dulcamara
Den klassiska användningen av vinruta är att låta den dra i vin - det blir faktiskt en inte oäven dryck om än med ganska ovanlig smak...jag föredrar nog myskmadra som får dra i vitt vin. En stärkande "Majgetränk" som tydligen är vanligt i Tyskland.
Bessie
Vinruta är också snygg i blombuketter, mest då för bladens skull. Jag har förstått att den har ganska besk smak, så använd den i små mängder.
Tesa
Den bör användas medförsiktighet eftersom den är giftig i större doser och växtsaften kan också ge utslag..
noora
Vinruta smakar inte så gott tycker jag. Smaken är inte besk, bara lite konstig. Snarast tvålaktig. Jag har hört det jämföras med kamfer, men jag vet inte vad kamfer smakar...

Doften är också lite speciell. Om man gillar doften kan man plocka fröställningarna när de har torkat och använda dem som eterneller. De ser roliga ut och håller länge, och doftar!

http://www.stacken.kth.se/~noora/kryddor/a...to_vinruta.html kan du se bild på min vinruta (innan blomningen) samt en lite större vinruta på Bergianska trädgården (under blomningen). Det är en liten perenn buske, vilket betyder att man inte behöver klippa den om den inte börjar spreta för mycket. Den tycks hålla sig rätt kompakt (upp till 80 cm hög) och buskig helt av sig själv. Jag har i alla fall aldrig klippt den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon