Full version: Vilken klematis
Sommartorparn
Funderar över vilken klematis som kan passa i en död buske på ca 2 meter bredd och 2 meter höjd. Behöver vara ganska yvigt växande för att täcka det busken. Helst en som man inte behöver klippa ner varje år. Ska vara snygg under sommaren. Kanske en som blommar relativt tidigt och sedan har dekorativa 'tofsar'?
mamamaggan
Alpklematis , blommar tidigt ,har tofsar , vi klipper ner våran vart 3:e - 4:e år ungefär, har du tur blommar den en gång till på hösten smile.gif .
Sommartorparn
CITAT (mamamaggan @ 06-05-2005, 16:45)
Alpklematis , blommar tidigt ,har tofsar , vi klipper ner våran vart 3:e - 4:e år ungefär, har du tur blommar den en gång till på hösten smile.gif .

Finns olika sorter, va? Är det nån som passar bättre än nån annan?
mamamaggan
Var rädd för att den frågan skulle komma.

Har inte en aaaaaaaaaning om vilken sort vi har. Det är inte vi som planterat den. Men , den är ljusblå , blommorna är c:a 4 - 5 cm i diameter , många blommor , vackra tofsar ,växer enormt hos oss( skugga på fm , sol på em/kväll )smile.gif .
kerstin z5-6
CL Summer snow fyller de krav du vill ha laugh.gif tillfullo
men jag kan tänka mej
andra som
Cl macropetala

Clematis 'Aljonushka'
Clematis 'Columella'
Clematis alpina 'Frances Rivis'
Clematis alpina 'Tage Lundell'
Clematis alpina ’Cyanea’
Clematis sibirica 'Albina Plena'
Clematis tangutica 'Golden Tiara'
Clematis texensis "Pagoda"
mamamaggan
Var idag på plantskolan ( och köpte en till klematis) och passade på att kolla vilken sort vi redan har. Vad vi kom fram till så heter vår bara alpklematis. Det fanns flera sorter med tilläggsnamn men inte på " vår" sort alltså.

Som jag redan sagt så har vi bara goda erfarenheter av den.Den går bra i vår zon III - IV men alpklematis kanske går överallt unsure.gif .
Lena N
CITAT (mamamaggan @ 07-05-2005, 23:56)
Var idag på plantskolan ( och köpte en till klematis) och passade på att kolla vilken sort  vi redan har. Vad vi kom fram till så heter vår bara alpklematis. Det fanns flera sorter med tilläggsnamn men inte på " vår" sort alltså.

Som jag redan sagt så har vi bara goda erfarenheter av den.Den går bra i vår zon III - IV men alpklematis kanske går överallt unsure.gif .

Förmodligen samma som jag har. Jag instämmer i rekommendationen, mycket trevlig växt. Den växer dock klenare än Summer snow som Kerstin rekommenderar.

Hos mig är Summer snows växtkraft lite mer än jag kan hantera. wink.gif Januaristormen blåste ner hela rishögen från pergolan. Efter klippning återstår nu inte mycket, en välbehövlig nystart för den. tongue.gif
Sommartorparn
Tack för alla tipsen! Får se vad det blir till slut. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon