Full version: Binda upp tomater
Marusjka
Hej! Jag skulle vilja ha lite tips om hur man smart snabbt och effektivt stöttar sina tomatplantor. Jag har dels Garderners delight, som gick superbra förra året och dels någon busktomat (de kanske inte behöver stöttas?). Förra året höll jag på och strypa en tomatplanta. Jag har dom på fönsterkarmarna nu, sedan ska de i hinkar till balkong och kolonilott. Just nu är de väl ca 10-20 cm. Tack / Marusjka

wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar linda ett snöre medsols och fästa i taket i växthuset, om du har någonstans att fästa ett snöre så borde det funka även på balkong.

Vissa busktomater är kompakta och stabila och behöver inte så mycket stöttning men en del busktomater är lite vekare och kan behöva stöd

Här är Alaskan Fancy som jag tyckte behövde stöd under sommaren den fick både en pinne och stöd av snören som jag band fast i en gren i tallen.
Birgitta i Mora
Mina växthustomater får stöd på samma sätt som Åsa beskriver. Snören fästa i taket, och som plantorna med försiktig hjälp får slingra sig om. Busktomaterna som står i hinkar utomhus...där brukar jag sätta ner 3 käppar som ett torn och sedan binda om där det behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon